» Pravda o vápníku a hořčíku
Pravda o vápníku a hořčíku?

Co nevíme o vápníku a hořčíku?

Nedostatek vápníku (calcium) ve stravě může vystavit ženu nebezpečí světově nejrozšířenější nemoci, osteoporózy. Pro mladou ženu je velmi jednoduché ignorovat nebo odmítat varování před osteoporózou tím, že bude věřit, že je to jen něco, co mohlo postihnout její babičku.
Skutečnost je však taková, že zhruba okolo 30. roku života začíná kostní hmota slábnout a začíná se ubírat směrem k této ochromující nemoci. 28 miliónů Američanů je postiženo osteoporózou, což doslovně znamená „porézní (pórovitá) kost.“ Tato nemoc je charakterizována znatelnou ztrátou vápníku z kostí, které jsou pak slabé a náchylné ke zlomeninám.Nejhorší však na tom je, že poškozování začíná o hodně dříve, než se objeví příznaky této nemoci.

Dobrá zpráva
Ačkoli je osteoporóza nemocí, která velmi zneschopňuje člověka, může jí být zabráněno dobrou stravou a výživovými doplňky. Dokonce pokud již máte osteoporózu, existují jednoduché kroky, které můžete udělat, abyste zmírnili tuto chorobu. Je důležité konzumovat jídlo bohaté na vápník, protože vápník je klíčovou součástí pro stavbu pevných kostí. Ale ne všechny, na vápník bohaté potraviny, je snadné konzumovat. Kupříkladu mléko je dobrým zdrojem vápníku, ale řada lidí má jen malou snášenlivost mléka. Existují ale i lepší způsoby, jak zařadit vápník do vaší stravy.

Životně důležitá role vápníku v těle
Pro snazší pochopení si představte, že vápník jsou peníze. Když vstupuje do těla, tak jde do „banky“. Tou bankou jsou kosti. „Banka“ pak vydává jedno procento peněz do krve.Pokud je v těle nedostatek vápníku, krev „vyloupí“ banku a vezme si to, co potřebuje. Poté, co jsou kosti dostatečně často vylupovány, začínají mít nedostatek vápníku a to je počátek jejich zhoršování. Někteří odborníci tvrdí, že v běžných potravinách není dostatek vápníku pro pokrytí denní potřeby průměrné ženy (doporučené množství je 1000 – 1200 mg denně).
Je to proto, že mnoho potravin, které jsou bohaté na vápník (např. brokolice), je pěstováno v půdě, která je chudá na minerály a to pak samozřejmě snižuje množství vápníku, které můžou poskytnout.

Obavy z nedostatku vápníku
Bezprostředním příznakem nedostatku vápníku v těle je často slábnutí svalů. Toto je mnohdy také spojeno s ospalostí, svalovými křečemi nebo hyperaktivitou. Při podrobnějším zkoumání lze zjistit, že nedostatek vápníku přispívá k vysokému krevnímu tlaku nebo dokonce k selhání srdce (srdce je také sval). Žijeme ve společnosti lidí, kterým výrazně chybí vápník. Hlavní důvod proč lidé dostávají do pečovatelských domů je právě nedostatek vápníku ve stravě. Průměrná žena ví, že potřebuje vápník ve své stravě. Bohužel však může být oklamána inzeráty, které propagují výhody vápníku v přípravcích, které jsou podřadné kvality nebo neefektivní.

Mnoho vápníkových doplňků, které jsou nyní v prodeji (a to i dokonce včetně známých a renomovaných značek) nemůže tělo snadno přijmout. Většina lidí přijme jen 20 – 30% z toho, co požila. Toto platí jak pro potraviny,tak i potravinové doplňky.

Co je tedy špatně u většiny vápníkových doplňků?
Existuje řada druhů vápníku rozdílné kvality. Mimo to, vápník není doplňkem, který by se mohl konzumovat samotný. Pro efektivní využití vápníku tělem je nutno dodržovat následující:


4 věci, které je „třeba znát“ o vápníku

1. Aby mohl být vápník v lidském těle efektivní, je třeba, aby byl přítomen hořčík (magnesium). Podle našich zkušeností je optimální poměr 2:1 (vápník k hořčíku).

2. Aby mohl vápník pracovat, musí být v kyselém základu. Hodně vápníkových doplňků nemá kyselou formu. Takový vápník pak nemůže být absorbován a zpracován tělem. Vrcholem ironie pak je to,že antacidy (prostředky na snížení kyselosti v žaludku) jako například Tums nebo Rennie také obsahují vápník. Funkce snižování kyselosti v tabletě tak poskytne tělu neúčinný vápník.

3. Tři hlavní sloučeniny vápníku jsou calcium citrate, calcium carbonate a calcium gluconate. Calcium carbonate je nejlevnější a nejméně účinné. Surové calcium citrate a carbonate doplňky pochází často z kostní moučky nebo lastur ústřic a obsahují vysoké procento olova.
Calcium gluconate je vysoce rozpustná sloučenina vápníku. Pochází z rostlin a má velmi nízký obsah olova a může být tou nejjednodušší formou pro zažívání.

4. Vápník může být nejlépe přijat tělem v tekuté formě tak, že je vynechán zažívací proces.
Proč je CalMac tak vysoce hodnotným vápníkovým doplňkem?CalMac, minerálový doplněk, totiž splňuje všechny čtyři výše uvedené fakty. Obsahuje vápník a hořčík v poměru 2:1, je lehce kyselý, obsahuje kvalitní a vysoce vstřebatelné calcium gluconate a hlavně je CalMac snadno přijatelný tělem, protože se pije rozpuštěný ve formě nápoje.


Hořčík může pomoci při srdečních nemocech, cukrovce, křečích v nohách, chronickém únavovém syndromu, hyperaktivitě ... Hořčík (magnesium) je životně důležitý minerál pro dobré zdraví a podle výzkumů bylo zjištěno, že 72 procent dospělých Američanů nemá dostatek hořčíku (dle RDA = Recommended Dietary Allowance = doporučené denní dávky). Pro muže nad 19 let je to 350 mg/den. Pro ženy nad 19 let je to 280 mg/den. MUDr. Richard Rivlin, programový ředitel z Výzkumného oddělení výživy při rakovinovém centru Sloan-Kettering v New Yorku říká:„Obecné rozšíření srdečních nemocí, cukrovky a i dokonce křeče nohou znatelně narůstá mezi
staršími osobami a toto jsou všechno nemoci, kde byl zjištěn nedostatek hořčíku.“ Dr. Rivlin dodává, že „průzkum ukázal vysoké všeobecné povědomí o důležitosti živin jako jsou vitamín C a vápník. Ale vyšlo najevo, že spotřebitelé mají malé povědomí o roli hořčíku – složce, která je základem pro funkci všech ostatních minerálů jako je kupříkladu vápník a rovněž i pro normální funkce srdce a svalů.“

Cukrovka
Jiný Gallupův průzkum mezi 500 dospělými s cukrovkou přinesl výsledek, kde 83% těchto lidí mají nedostatečný přísun hořčíku běžnou potravou. „Toto je znepokojující,“ říká Susan Thom, odbornice na výživu, „od té doby, co výzkum prokázal silnou spojitost mezi hořčíkem a schopností těla řádně využívat inzulín.“

Chronický únavový syndrom
Podle MUDr. Paul R. Cheney a MUDr. Charles W. Lapp, hořčík může být tím nejdůležitějším jednotlivým doplňkem, který ovlivní pacienty s chronickým únavovým syndromem, od té doby, co je znám nitrobuněčný nedostatek hořčíku u těchto pacientů. Ve své knize „Srdce, zdraví, hořčík“ píše PhDr. James B. Pierce: „Lidé s chronickým únavovým syndromem se obvykle cítí lépe, když doplní svou stravu o hořčík.“ „Lidé se závažnými nemocemi také mají sklon k nedostatku hořčíku. Pokud žijete nebo pracujete ve stresovém prostředí, nebo je vám více než 59 let, s největší pravděpodobností budete také patřit mezi ty, co mají nedostatek hořčíku.“

Syndrom hyperaktivity a snížené pozornosti
ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder - česky je to Syndrom hyperaktivity a snížené pozornosti. Tato vykonstruovaná diagnóza je to, co je dítěti připsáno tehdy, když ve škole zlobí, špatně se soustředí a podobně. Tento syndrom je spojen s obtížemi při učení a nedostatkem společenských dovedností.
Naneštěstí označení dítěte tímto syndromem je svévolný čin. To, co znamená „normální chování“ je nejasné. Z toho plyne, že „nenormální“ bude zrovna tak nejasné. Nyní například v Americe jsou každým rokem vydány miliony předpisů na lék Ritalin. Mnoho rodičů vyjádřilo rostoucí znepokojení této hrozbě, které čelí jejich děti lékem podobným amfetaminu jako třeba široce propagovaný Ritalin. Výzkumníci nalézají mnoho příčin, které musí být vzaty do úvahy, pokud se snažíme objevit důvod pro hyperaktivní dítě. Kupříkladu olovo a jiné těžké kovy, jimž může být dítě vystaveno, směřují k tomuto syndromu. Zpracovávané potraviny mohou také přispět
od té doby, co obsahují různá aditiva (přísady), barviva a chemikálie (stabilizátory, konzervační látky, ...).
Jedna studie ukázala, že žluté barvivo, tartrazin, prokazatelně vyvolávalo příznaky syndromu hyperaktivity a snížené pozornosti. Při jedné výzkumné studii, kde bylo 26 dětí s tímto syndromem, byla nasazena hypoalergenní (nepůsobící alergii) strava a 9 dětí, které se zlepšily bylo vystaveno potravinovým aditivům. Všech 9 vykazovalo opět zvýšené příznaky, když jim byly dány tyto aditiva. Někteří rodiče věří, že cukr může zhoršovat syndrom snížené pozornosti a hyperaktivity. Jedna studie objevila, že vyhýbání se cukru redukuje agresivitu a neklid
u hyperaktivních dětí. Dívky, které odmítly cukr se zlepšily více, než chlapci. Nicméně jiné studie ukazují, že cukr vyvolává negativní reakce pouze u mála dětí. Výživové doplňky mohou pomoci: byl pozorován nedostatek různých esenciálních mastných kyselin u dětí s tímto syndromem v porovnání s dětmi, které nebyly postiženy syndromem snížené pozornosti a hyperaktivity.Vitamíny řady B, obzvláště vitamín B6, by měly být také užívány
při tomto syndromu. Ve studii, kde bylo šest dětí s nízkou hladinou serotoninu v krvi, se vitamín B6 ukázal v množstvích od 15 do 30 mg na kg tělesné váhy daleko účinnější než právě Ritalin. Některé děti se syndromem hyperaktivity a snížené pozornosti mají sníženou hladinu hořčíku. Při jednom výzkumném pokusu s 50 dětmi se syndromem a sníženou hladinou hořčíku, dostávaly děti 200 mg hořčíku denně po dobu 6 měsíců. V porovnání s jinými 25 dětmi se syndromem a nízkým hořčíkem vykazovali děti, kterým byl podáván hořčík podstatné snížení hyperaktivního chování.

Dobré potraviny, které podporují pevné kosti
Studie prokázaly, že potravinový příjem vitamínu K, draslíku, hořčíku, zinku a vitamínu C jsou základem pro pevné kosti. Je doporučeno užívat dobré vápníko-hořčíkové doplňky a zahrnout je do vaší denní stravy.


Čerstvé ovoce a zelenina
Mnoho živin, které byly výše zmíněny se nachází v řadě čerstvého ovoce a zeleniny. Je rozumné zahrnout následující na vápník bohaté potraviny do vaší stravy: tofu, jedlé mořské chaluhy a řasy, zelenou zeleninu jako např. kapustu, petržel, řeřichu a brokolici.


Jsou sojové produkty dobré pro pevné kosti?
Výzkumy ukázaly, že vysoká konzumace sojových produktů je také spojena s nárůstem kostní hmoty u žen po menopauze. Tvrdí se, že složka sóji, která se nazývá izoflavon, působí v těle jako estrogen. V jedné studii mezi 478 ženami po menopauze bylo zjištěno, že hustota minerálů v kostech byla vyšší mezi těmi, které měli vyšší příjem sójových produktů. Někteří odborníci budou tvrdit, že je třeba více klinických studií předtím, než budou konkrétní doporučení ohledně dávek sojových izoflavonidů pro prevenci osteoporózy.

Ne lék
Nepleťte si izoflavon s podobným slovem, ipriflavon. Ipriflavon je uměle vyrobená látka podobná ve své struktuře sojovému izoflavonu. V několika krátkodobých studiích, ipriflavon způsobil nárůst hustoty kostních minerálů, pokud byl brán s vápníkem. Nicméně ...Studie v časopise Americké lékařské asociace ukázala, že ipriflavon nezabrání kostním ztrátám. V mnoha případech snížil počet bílých krvinek. Na základě těchto výzkumů odborníci věří, že ipriflavon by se měl používat s opatrností.

Protein a pevnost kostí
Protein je nezbytný pro zdravou výživu, nicméně, příliš mnoho může zapříčinit, že kosti slábnou. Vylučování vápníku močí se zvýší při velkých množstvích proteinů a zrovna tak i cukru, soli a fosfátů, včetně nápojů s kysličníkem uhličitým. Americká národní akademie věd doporučuje 80g proteinů na den, ale někteří odborníci si myslí, že to může být příliš mnoho, protože příliš mnoho proteinů „vykrádá“ vápník z těla. Někteří říkají 40 až 60g proteinů denně je dostatečné. Na „seznamu zakázaných věcí“ pro dosažení pevných kostí je zařazen kofein, alkohol a tabák. Je zajímavé, že tyto položky vystupují téměř na každém „seznamu zakázaných věcí“, který se vztahuje k dobrému zdraví.

 

Literatura - odkazy: 1. Better Nutrition for Today’s Living March 95, P.342. Adelle Davis, Let’s Get Well P. 168, 3213. New England Journal of Medicine 1987 Vol. 317. Osteoporosis Int. 1999. Vol 94. Tuthill RW. Hair lead levels related to children’s classroom APD Arch. Health 1996 1214-215. Boris M. Mandel FS. Foods and additives are common causes of the attention deficit hyperactive disorder in children. Ann Allergy.6. Prinz RJ, Roberts WA, Hantman E. Dietary correlates of hyperactive behavior in children J Consult Clin Psychol 1980; 48:760-97. Rosen LA,
booth SR, Bender ME, et al. Effects of sugar (sucrose) on children’s behavior. J consult Clin Psychol 1988;56:583-98. Coleman M, Steinberg G. Tippett J. et al A preliminary study of the effect of pyridoxine administration in a subgroup of hyperkinetic children. Bio Psychiatry 1979;14:741-519. Bhagavan HN, Coleman M. Coursin DB. The effect of pyridoxine hydrochloride on blood serotonin and pyridoxal phosphate contents in hyperactive children.
Pediatrics 1975;55:437-4110. Somekawa Y, Chiguchi M, Ishibashi T. soy intake related to menopausal symptoms, serum lipids, and bone mineral density in postmenopausal Japanese women.

 

NjE4Mzg3