»
Vitamíny a minerály v létě

VITAMÍNY A MINERÁLY V LÉTĚ

V letním čase je důležité stále si doplňovat vitamíny a minerály. Více než jindy se naše tělo musí potýkat s větší zátěží. V první řadě je to slunce, kdy UV záření dosahuje nejvyšších hodnot v roce. Dalším faktorem, který bychom měli brát na zřetel je náš imunitní systém, který potřebuje být posílen. Léto je sezóna mnohé zeleniny a ovoce, což je pro náš organismus přínosem. Totiž ti, kteří si ji po celý rok příliš nedopřávají mají nyní možnost i třeba ze své zahrádky více ovoce nebo zeleniny konzumovat. Přesto ale bychom si určité minerály a vitamíny měli ve stravě hlídat a popř. dodat tělu vhodným potravinovým doplňkem.
Z minerálů, jsou to především tyto: Sodík - hodně ho vypotíme, jeho ztráty souvisejí se svalovou kontrakcí a s pobytem především v horkém prostředí hlavně na slunci.
Vápník - je hlavním minerálem, který se zapojuje do svalového stahu. Je vhodné ho doplnit s hořčíkem
v tekutém stavu, který organismus nejlépe zpracuje a nejvíce využije.
Hořčík - se také podílí na svalové kontrakci. Nedostatek hořčíku, vápníku a tekutin snadno způsobuje křeče ve svalech, nejčastěji v lýtkách a dále související stres nebo nedostatek spánku.
Draslík - ovlivňuje činnost srdečního svalu, jeho kontrakci. Při nedostatku sodíku organizmus uvolňuje raději draslík, a proto je nutné příjem tohoto minerálu při sportu nebo jiných aktivitách  zvýšit.
Dalšími minerálními látkami, které by tělu mohly v letních měsících chybět jsou tyto:
Železo - při omezení masité stravy, Selen - naše půda je na něj i tak chudá a v potravě je ho minimum, Jód - chybí obecně, nyní lidé přestávají z ekonomických důvodů vyjíždět k moři, kde konzumovali na ryby bohatší stravu, Mangan - podílí se na snižování účinků dusičnanů, které leckdy lidé ve větší míře přijímají např.s domácí zeleninou, Zinek - důležitý pro pleť, nehty a vlasy, jež často v létě trpí extrémními povětrnostními vlivy. Co se týče vitamínů, je potřeba stejně důležitá jako minerálů. Vitaminy, které by zvláště aktivní lidé měli v létě doplňovat jsou především tyto:


Antioxidanty - A, C, E a beta karoten, jež se podílí na odbourávání volných radikálů, které organizmu škodí a tvoří se ve znečištěném prostředí a ve snaze spárovat se narušují buněčnou strukturu. Zjistilo se, že volné radikály vznikají také svalovou činností a poškozují tkáně. Při častějším pohybu ve znečištěném prostředí
(např. nedoporučovaný městský jogging) nebo při intenzivní sportovní zátěži se proto vyplatí suplementace antioxidanty. Vitamin C navíc chrání pojivové tkáně. Vitamin E -  zlepšuje regeneraci organizmu, např. hojení jizev, nebo jiných poranění. Je dobrý pro výkon, neboť napomůže urychlenému odplavení kyseliny mléčné ze svalů. Vitamin B1 - je rozhodující pro letní pohyb, neboť při fyzické aktivitě jej organizmus potřebuje až 15krát více, než je běžné. U lidí se srdečním onemocnění zlepšuje funkci srdeční pumpy.
Vitamin B12 - může chybět při sníženém příjmu masité stravy. Účastní se přeměny živin v energii.S těmito informacemi máte nyní možnost dodat vašemu organizmu přesně to, co potřebuje a díky tomu si tak můžete užít léto naplno.

Tento článek ke stažení ZDE

 

Pokud se vám náš článek líbil a máte zájem o dostávání těchto článků o zdraví pravidelně, zaregistrujte se ZDE

 

M2NjY2Q2MG