» NEMOCI A CHOROBY
Artróza a artritida

ARTRÓZA A ARTRITIDA

Artróza a artritida jsou odlišná postižení poškozující klouby. Svými projevy se ale výrazně prolínají a v konečném důsledku se projevují shodně. Při obou postiženích bolí klouby. Co tyto obtíže způsobuje?
Jak se lze bránit? Na jednoduchou otázku lze velmi jednoduše odpovědět. Ve většině případů sami pacienti nemalým dílem přispějí ke vzniku a zhoršování svých obtíží takže jim mohou sami také předejít.

Artritida má následující příznaky - únava, úbytek na váze, zvýšená teplota a ztuhlost kloubů, po které za několik týdnů následuje zarudnutí a bolestivý otok (zápěstí, prsty, kolena, kotníky) okolí kloubů bývá teplejší.
Nejznámější artritida je Revmatoidní artritida což je zánětlivé autoimunitní onemocnění (autoimunita je stav, při kterém některá ze složek imunitního systému reaguje na struktury organismu vlastní, které tím zpravidla poškozuje), které se projevuje především zánětem a bolestivostí kloubů a jejich postupným poškozením,
postihuje však i ostatní orgány.  Závažnost spočívá v tom, že nejen snižuje kvalitu života nemocných, ale zkracuje délku jejich života v průměru o 6-7 let. Výskyt onemocnění je poměrně častý, postihuje asi 1 % populace, často se projevuje již v mladém věku. Začátek může být plíživý nebo akutní.
V počátku bývá postižen jeden kloub nebo i více kloubů současně.

Naopak Artróza může být důsledkem dlouholetého opotřebování a poškození kloubů. Značnou roli může hrát i dědičnost, nadváha a neschopnost organismu regenerovat chrupavčitou tkáň. Artrózu můžeme poznat, pokud máme mírné bolesti a ztuhlost kloubů, které se  zvláště ráno a po odpočinku zvolna zhoršují, pak je čas nav-
štívit lékaře. Artróza je také nazývána jako osteoartróza. Osteoartróza nejčastěji postihuje klouby kolen a kyčlí,
výjimkou však nejsou ani drobné klouby prstů nebo meziobratlové klouby páteře. Novější výzkum rovněž ukazuje, že k osteoartróze dochází při zhoršení schopnosti normální regenerace chrupavky. Na rozvoji osteoartrózy se podílejí opakované aktivity a úrazy při sportu spolu se stárnutím.
V obou případech těchto onemocnění je že, nepříjemnost  spočívá především v zhoršení kvality života. Pokud se chcete vyvarovat artróze nebo artritidě, měli byste dodržovat 3 základní pravidla. V první řadě je důležité redukovat váhu pokud není v mezích norem. Nadváha způsobuje mnoho potíží ze zdravotním stavem a je nutné tělu pomoci a dostat přebytečná kila dolů.
Dalším pravidlem je správná vyvážená strava. Neměli by zde chybět zelenina, ovoce a také vhodné potravinové doplňky jako je například žraločí chrupavka. Vhodná strava a pestrý jídelníček je opět základ pro Vaše tělo, které bude fungovat správně, pokud se mu dostanou vitamíny a minerály které potřebuje.
Třetím a také důležitým pravidlem je, že bychom měli rozvíjet pohybové aktivity. Mnoho z nás pracuje v kanceláři celý den připoutáni k počítači a pohybu máme velmi málo. Je tedy dobré si najít po práci volno a jít si zasportovat. Pohybem však je myšlena i třeba procházka, která se některým jedincům doporučuje více než
např. jiné aktivity jako je běh, jízda na bruslích atd. což je velmi individuální, ale co je jisté, že se budete cítit o mnoho lépe a vaše tělo vám bude vděčné.

Tento článek ke stažení ZDE

Nízký a vysoký krevní tlak

NÍZKÝ A VYSOKÝ KREVNÍ TLAK

Krevní tlak je síla, kterou uplatňuje krev při cirkulaci v tepnách i žílách. Je řízena regulačním systémem, ke kterému patří srdce, krevní cévy, nervy, mozek, ledviny a nadledvinky. Normální krevní tlak kolísá někdy od minuty k minutě, ale u některých zůstává na nízkých nebo vysokých hodnotách dlouhodobě.
Nízký tlak
Nízký tlak neboli hypotenze, je nepříjemný, leč život neohrožující stav. Je způsoben nedostatečným dokrvením a tedy okysličením mozku a způsobuje motání hlavy a závratě. Nízkým tlakem trpí více mladí a subtilní lidé, zvláště ženy. Příčiny nízkého tlaku mohou souviset s dědičností, špatným životním stylem, nízkou glykemickou
křivkou (křivkou krevního cukru) apod. Jak už samotný název napovídá, jde o snížení rychlosti tlaku krve v cévách, které má za následek špatné prokrvení končetin a mozku, tím pádem se sníží i přísun potřebného kyslíku. Neznamená to, že by se krev a kyslík do mozku apod. nedostal, jen je jejich transport pomalejší. Obecně vzato, je nízký tlak méně ohrožující, než tlak vysoký, většinou se sám o sobě postupem věku vyrovnává. V těle to funguje tak, že tam, kde je momentálně zapotřebí nejvíc energie, například ke zpracování potravy, tam se soustřeďuje nejvíc krve. Proto bezprostředně po jídle, většina lidí pociťuje únavu a chce se jim spát.
Tento stav se však po nějaké chvíli vyrovná. Lidé trpící nízkým tlakem to mohou prožívat intenzivněji, protože jejich organismus se nedokáže dostatečně pružně vyrovnávat se změnami.Příznaky hypotenze jsou mžitky před očima, rozostřené vidění (příčinou nedostatečné prokrvení), točení hlavy, mdloby, celkovou nevolnost.
Léčba nízkého tlaku jako taková není. Jde spíše o doporučení pro lepší zvládání tohoto stavu. Většinou je doporučeno upravit životní styl, používat např. elastické punčochy, bandáže dolních končetin. Dále prospěje pravidelné cvičení (plavání), vyvarovat se náhlých změn polohy např. rychlé vstávání z leže apod.
Vysoký tlak
Vysoký tlak nebo také hypertenze je opak nízkého, hodnoty, které jsou již od 140/90 a výše jsou znakem hypertenze. Hypertenze je více nebezpečná, než hypotenze a nepostihuje zejména mladé, ale naopak. U 90 procent populace není příčina vysokého tlaku známa. Mezi faktory, které zvyšují riziko hypertenze, patří strava s vyso-
kým obsahem sodíku, obezita a dědičnost. Muži jsou k vysokému krevnímu tlaku dvakrát náchylnější než ženy. Vysoký tlak může určit pouze váš lékař, ten potom doporučí správnou léčbu. Ve většině případů se doporučuje mimo jiné vápník, protože se také zúčastňuje svalových kontrakcí a působí tak příznivě na srdce i cévy. Hořčík
zase uvolňuje svaly, které kontrolují cévy, a tak umožňuje volnější tok krve a pomáhá v krvi udržovat rovnováhu mezi sodíkem a draslíkem, což má pozitivní účinek na krevní tlak. Novými studiemi se také zjistilo, že Vitamin C pomáhá snižovat krevní tlak rozšiřováním krevních cév. Pomocí snížení váhy také můžete organismu pomoci zbavit se vysokého tlaku, dále pravidelné cvičení a pohyb jako procházky apod. Strava by měla obsahovat hodně zeleniny, ovoce a nízkotučných výrobků, důležité je snížení soli a tuků. Pokud se hypertenzeobjevuje v rodině, více se hlídejte a dbejte na pravidelné měření tlaku, které hypertenzi odhalí. Ať již trpíte hypotenzí nebo hypertenzí, snažte se omezit stres, dodržujte spánek a relaxujte, vše pak půjde lépe.

Tento článek ke stažení ZDE

 

NjRhOTUx