»
NESPAVOST

NESPAVOST

Spánek je útlumově-relaxační fáze organismu, při níž se snižuje či mizí funkčnost některých smyslů, snižuje se tělesná teplota, dýchání se zpomaluje a krevní tlak se snižuje. Kvalita spánku do jisté míry ovlivňuje naši náladu a některé funkce
organismu. Pokud jsme schopni spát v klidu a bez buzení, máme pak dostatek energie do dalšího dne. Jakmile ale nejsme schopni sotva usnout a v noci se neprobouzet, je jisté, že ráno budeme bez nálady, nevrlí a také bez energie. Délka spánku
u člověka je individuální. Obecně se uvádí 7–8 hodin, ale někteří jedinci mají potřebu spánku odlišnou Nesnadné usínání, neschopnost souvisle spát nebo časté probouzení je způsobeno nespavostí. Pokud jste jedním z těch, kteří trpí občas
nespavostí, rozhodně nesahejte hned po prášcích, ale zkuste správný přírodní potravinový doplněk. Pokud nespavost chceme řešit, je nutné najít důvod a příčinu. Nespavost je pokládána za příznak četných skrytých a těžko rozpoznatelných
stavů. Stravovací návyky a způsob života, závažné nemoci, působení léků, bolest a někdy i špatná postel, to vše může přispívat k nespavosti. U některých lidí pochází nespavost z trvalého napětí, úzkostných stavů a deprese. Odhalení základní příčiny může být přímo detektivní práce, ale je to nejlepší způsob jak nespavost vyléčit.

Co to je
Mylně se mnoho lidí domnívá, že nespavost znamená jen neschopnost usnout. Avšak je to také neschopnost spát bez častého probouzení a nebudit se. Pokud je tento problém krátkodobý, může se jednat o krátký úsek kdy prožíváme více
stresu a napětí, který pokud skončí, opadne i naše nespavost. Pokud jsou ale problémy se spaním a usínáním trvající, může se nespavost stát chronickou záležitostí, která může trvat týdny, měsíce ale taky roky.

Co pomáhá
Kvůli nevyvážené stravě může za určitých okolností vést k nespavosti nedostatek určitých důležitých látek, zvláště vápníku, hořčíku nebo vitaminu B6. Jejich doplnění může problém vyřešit nebo alespoň usnadnit jeho odstranění. Vápník a hořčík
také pomáhájí při stresu a svalovým křečím, které mohou některé jedince při spánku obtěžovat a budit ze spaní. Niacin, značen jako vitamin B3 užívaný společně s vitaminem B6 pomáhá příznivě ovlivňovat úzkostné stavy. Pokud chcete mít kvalitní spánek, je důležité si určit jistá pravidla. Ložnice, by měla být pokojem kde spíte a ne pracovnou nebo jídelnou. Před spaním nepijte alkohol a nekuřte, protože i když se vám může zdát, že je tabák uklidňující, obsahuje nikotin, který je neurostimulant a může způsobit problémy se spánkem. Co se jídla týče, před spaním jsou vítané tyto potraviny: krůtí maso, banány, fíky, datle, jogurt, mléčné výrobky, tuňák a celozrnné obilniny. Naopak vyhýbat byste se před spánkem měli těmto potravinám: slanina, čokoláda, sýr a šunka, brambory, kysané zelí, cukr, uzeniny, špenát, rajčata a víno.
Dalším prostředkem, který může pomoci ke klidnému spánku může být pravidelné cvičení, které by mělo být pozdě odpoledne nebo večer, nikoli však těsně před spaním.
Chodit spát bychom měli vždy tehdy až když jsme ospalí. Neležet v posteli pokud se nám nechce spát, ale vsát a přejiít např. do jiné místnosti a dělat jinou klidnou činnost jako třeba číst si nebo sledovat televizi a jít si lehnout až se nám opravdu bude chtít spát. S kvalitním spánkem máme jistotu dalšího dne plného energie.

 

Mám zájem o článek "Nespavost"
Mám zájem o článek "Nespavost": *
Mám zájem o zasílání informací o zdraví: *
Jméno: *
Příjmení: *
E-mail: *
 

 

NzljYz