»
SVALOVÉ BOLESTI

SVALOVÉ BOLESTI

Se svalovými bolestmi jsme se již jistě všichni setkali. Je to nepříjemné a narušuje to kvalitu našeho života.
Svalové bolesti bychom mohli rozdělit na dva základní typy.

První příčinou svalových bolestí je velká fyzická námaha. Jedná se o bolestivost a ztuhnutí namožených svalů, které však ve většině případů nepociťujeme ihned po fyzické námaze, ale tato bolestivost, které se také říká namožení se objevuje obvykle den nebo dva po činnosti, která ji vyvolala a trvá několik dní.
Většina lékařů se domnívá, že taková bolest je příznakem mikroskopických trhlinek ve svalech, které se spontánně zahojí během několika dní. Tyto bolesti můžete pocítit po přehnané fyzické aktivitě, ale i po rytí na zahradě, nebo nákupu s těžkou taškou. I když jste fyzicky zdatní, může u vás dojít k namožení svalů po nezvyklé náročné námaze. Trénovaný běžec, který pomáhá příteli stěhovat nábytek, může být odměněn bolestmi v pažích a ramenou.


Běžně tyto bolesti vznikají po činnostech, které vyžadují natažení svalů proti působení síly, jako je např. běh z kopce nebo pohybování břemenem shora dolů apod.

Svalovým bolestem lze předejít. Při fyzické námaze je důležité se nepřepínat, namožení totiž výrazně ovlivňuje kvalitu našeho života. Musíme kvůli němu např. vynechat na nějaký čas určité aktivity i třeba jednoduché, které nám v minulosti nečinili žádné potíže. Důležité je pít hodně tekutin hlavně při fyzické námaze i po ní. Před cvičením se zahřejte a po cvičení se dobře protáhněte, abyste si uvolnili svaly.

Druhým typem svalových bolestí jsou tzv. svalové křeče. Kvůli nim nemusíte vynaložit velké fyzické úsilí.
Tyto svalové křeče se nejčastěji dostavují v noci a postihují dolní končetiny, hlavně oblast stehen, lýtek a chodidla. Svalové křeče se častěji vyskytují u starších osob. U dětí jsou bolesti svalů známé jako “růstové bolesti”. Tyto křeče jsou většinou způsobeny nerovnováhou vápníku, hořčíku a draslíku v organizmu a nedostatkem vitaminu E. Bolest z křeče je tak prudká, že mnohé probudí i z hlubokého spánku.
Svalovým křečím se dá předejít, pokud si zmíněné minerály a vitamin zahrneme mezi běžný jídelníček.

Dalšími faktory, které křeče způsobují  jsou např. chůze na vysokých podpatcích, nebo spánek s napjatými prsty nohou. Vzácně pak mohou být křeče způsobeny špatným krevním oběhem.

U svalových křečí je důležité si hlídat vápník, hořčík, sodík a vitamin E. Je dobré jíst hodně ovoce a zeleniny, kvůli draslíku a antioxidantům. Dále zahrnout do jídelníčku celozrnné obilniny, ořechy a semena kvůli hořčíku. Pokud je bolest zvláště krutá (hlavně u svalových křečí), přikládejte na bolavé svaly studené obklady nebo led. Tímto se zmírní zánětlivá reakce.

 

Pokud se vám náš článek líbil a chcete ho zaslat v el. podobě, vyplňte prosím tento formulář:

Mám zájem o článek "SVALOVÉ BOLESTI"
Mám zájem o článek Svalové bolesti: *
Mám zájem o zasílání informací o zdraví: *
Jméno: *
Příjmení: *
E-mail: *
 

 

ODdjOGQ5M