»
ÚNAVA

ÚNAVA

Únava sama o sobě není nemoc, ale příznak. Tento příznak trápí lidstvo po celé věky. Dnes je chronická únava jedním z velkých problémů vyspělé industriální společnosti, který se velice těžko diagnostikuje. Některé země ji dokonce řadí mezi své hlavní zdravotní problémy.
Většina onemocnění rýmou počínaje a rakovinou konče se projevuje mimo jiné i únavou.
Únava je často prvním symptomem poruch, jako je diabetes, poruchy krevního oběhu, rakovina, alergie, podvýživa, mononukleóza a mnoho dalších.
Extrémní a chronická únava je hlavním symptomem chronického únavového syndromu.
Únava, která je charakteristická pouze nedostatkem energie, může být způsobena nudou nebo depresí.
Chronická únava, která není způsobena žádnou skrytou chorobou, je obvykle důsledkem špatných stravovacích a životních návyků, zvláště kombinace výživy založené na vysokém podílu tuků a silně upravených uhlohydrátů a citového stresu. O energii organizmus
ochuzuje alkohol, kofein, drogy, tabák, stres a špatné stravovací zvyklosti.
U mnohých pacientů může být původcem únavy stres, úzkostné stavy, deprese nebo snížená imunita či chronická infekce. Bývá také spojena s poruchami funkce štítné žlázy nebo nadledvinek a se srdečními, jaterními nebo ledvinovými nemocemi. Nedostatek kteréhokoli vitaminu nebo minerálu může oslabit imunitní systém a způsobit únavu.
Rovněž nedostatek látek, které se účastní krvetvorby (železa, kyseliny listové, vitaminu B12 a vitaminu B6), může vést k únavě, protože červené krvinky přenášejí kyslík nutný k tvorbě energie. U žen může působit únavu a kolísání hladiny hormonů v těhotenství a v menopauze nebo při anémii způsobené krevními ztrátami při velkém menstruačním krvácení. Mohou ji také zavinit léky, například na snížení krevního tlaku nebo na nespavost.

V boji s únavou vám mohou být pomocí vitamíny a minerály. Komplex vitaminů B posiluje nervový a imunitní sytém. Zvyšuje výkonnost bílých krvinek, které ničí bakterie a viry, a je nezbytný ke správné tvorbě červených krvinek. Stejně důležitý je Vitamin C, který zlepšuje imunitní funkce, pomáhá při regeneraci buněk a tkání a posiluje funkci nadledvinek, které řídí tvorbu stresových hormonů v organizmu. U některých lidí může být příčinou únavy mírný nedostatek hořčíku, takže je také důležité tělu ho dodávat. Proti únavě můžete také zkusit toto: lehký spánek cca na 20 min po obědě nebo po práci. Dále nevynechávejte ve svém jídelníčku snídani, před spaním nejezte velká jídla, tučné potraviny, nepijte alkohol a kofeinové nápoje. V noci se snažte spát alespoň osm hodin a pokuste se chodit spát a vstávat ve stejnou hodinu každý den. Dobré je také být aktivní mírné cvičení totiž pomáhá zmenšovat pocit únavy.

Tento článek ke stažení ZDE

 

Pokud se vám náš článek líbil a máte zájem o dostávání těchto článků o zdraví pravidelně,

zaregistrujte se  ZDE

 

NGQ0N