»
PLÁNUJETE MIMINKO? NEZAPOMEŇTE NA KYSELINU LISTOVOU

PLÁNUJETE MIMINKO? NEZAPOMEŇTE NA KYSELINU LISTOVOU

Chystáte se v dohledné době otěhotnět? Jste těhotná a řešíte, jaké vitaminy jsou pro správný vývoj a růst vašeho plodu ty nejdůležitější? Pak zařaďte do svého jídelníčku potraviny bohaté na kyselinu listovou.
Co je to vlastně ta kyselina listová?
Tento na oxidaci citlivý a ve vodě rozpustný vitamin patřído skupiny B-komplexu. Kyselině listové se říká také foláty, folacin, vitamínB9 nebo acidum folicium. Jejím úkolem je napomáhat dělení buněk, čímž podporuje růst plodu a tvorbu červených krvinek. Je nezbytná pro syntézu nukleových kyselin, jež tvoří základ pro DNA a RNA. Nízký příjem kyseliny listové v potravě je spojován i s rostoucí hladinou homocysteinu, výskytem rakoviny tlustého střeva a Alzheimerovou chorobou což jsou velmi nebezpečné příznaky.
Když je kyseliny listové málo, je třebaji doplnit
Co to znamená pro plod, když žena před a během těhotenství nepřijímá dostatečné množství kyseliny listové? Hrozí zde riziko neplodnosti, samovolného nebo předčasného potratu, abrupce (odtržení) placenty, placentární infarkty a v nejhorším případě i těžké vývojové vady centrálního nervového systému dítěte. Do nejvíce rizikové skupiny patří mladé ženy, ženy s nižším vzděláním a kuřačky.
Kdy je ten správný čas na užívání kyseliny listové?
Zvýšit příjem kyseliny listové by měla žena nejpozději jeden měsíc, ideálně však tři měsíce před plánovaným otěhotněním. Doporučené množství této kyseliny se pohybuje okolo 0,4 mg denně s tím, že je třeba v prvním trimestru těhotenství zvýšit její užívání až na 0,8 mg denně. Tím lze předejít samovolnému potratu a dát ten správný základ pro vývoj plodu v období mezi 22. a 28. dnem těhotenství, kdy se vyvíjí mozek, mícha a uzavírá se páteřní kanál.
Nejčastější zdroje kyseliny listové
Kyselina listová se ve větším množství nachází ve vnitřnostech, především v játrech a ledvinkách a v listové zelenině, jako je špenát, dále pak v chřestu, petrželi, brokolici nebo růžičkové kapustě.
UPOZORNĚNÍ: játra by měla těhotná žena jíst jen ve velmi omezeném množství, protože kromě kyseliny listové a železa, mohou obsahovat také vysokou dávku retinolu, jenž může být škodlivý pro vývoj plodu. Foláty obsahují i vajíčka, fazole, čočka, vlašské ořechy, ovesné vločky, treska, kvasnice a některé druhy ovoce. Tepelnou přípravou se však kyselina listová výrazně ničí, proto si dopřejte především čerstvé zeleninové saláty obohacené o luštěniny. Denní potřebu tohoto vitamínu může pokrýt 200
gramů syrové brokolice či špenátu anebo 400 gramů zelí. Kyselina listová se přidává i do některých druhů pečiva a snídaňových cereálií.

Tento článek ke stažení ZDE

 

Pokud se vám náš článek líbil a máte zájem o dostávání těchto článků o zdraví pravidelně,

zaregistrujte se  ZDE

 

NTYzMmQ3N