»

SRDEČNÍ CHOROBY

Způsob života a strategie výživy vám pomohou vyhnout se mnoha nemocem.  Platí to především pro některá srdeční onemocnění. Současný výzkum potvrzuje, že některé látky v potravě působí nesmírně prospěšně na srdce.
To, co považuje většina lidí za srdeční onemocnění, je ve skutečnosti ateroskleróza - tvorba tukových usazenin v tepelných stěnách. Jak tyto pláty narůstají, brání průtoku krve, která přináší kyslík a živiny do všech orgánů. Drobné tepny, které prostupují a vyživují srdeční sval, jsou zvláště náchylné k této tukové obstrukci. Pokud se některá z nich ucpe, dochází k akutní srdeční příhodě - infarktu.

Prvotní příčinou aterosklerózy je vysoká hladina cholesterolu v krvi. LDL-škodlivý cholesterol - ulpívá na tepenných stěnách a jeho hromadění vede k narůstání tukových plátů. Vysoký krevní tlak, kouření, sedavý způsob života, obezita a stres mohou rovněž vydatně přispívat k tvorbě těchto usazenin a snižují tím schopnost tepen zužovat a rozšiřovat se podle potřeby. V mladším věku je riziko takového srdečního onemocnění větší u mužů než u žen, protože ženský hormon estrogen má pro srdce
ochranný účinek. Po menopauze jsou však ženy k tomuto onemocnění stejně náchylné jako muži.

Doplňky nikdy nemohou nahradit zdravý způsob života. Také se nepředpokládá, že by se zaměřovaly jen na jeden z rizikových faktorů - například na cholesterol. Lidé, kteří již tímto srdečním onemocněním trpí, mohou mít významný prospěch z doplňků, které zde uvádíme. Vitamin E brání prvnímu stadiu v tvorbě cévních plátů - oxidaci LDL, škodlivého cholesterolu. Vitamin C pomáhá recyklovat vitamin E a zároveň udržuje tepny pružné. Beta-karoten a lykopen jsou kartenoidy, o nichž se předpokládá, že chrání proti srdečním nemocem, užívejte je však ve smíšeném doplňku, aby byl
účinek vyvážený. Výtažek z hroznových jader obsahuje flavonoidy, které mají údajně několikanásobně vyšší antioxidační schopnost než vitaminy C a E.


Kyselina listová je klíčový doplněk při redukci homocysteinu, vedlejšího produktu aminokyselin, který bývá spojován se zvýšeným rizikem srdečních chorob. Vitaminy B12 a B6 rovněž pomáhají snižovat homocystein. Omega-3 mastné kyseliny ve lněném oleji a vy rybím tuku udržují pod kontrolou hladinu triglyceridů (krevních tuků vázaných na cholesterol. Hořčík pomáhá při stabilizaci srdečního rytmu. Česnek a artyčok jsou užitečné doplňky snižující hladinu cholesterolu v krvi.
Pokud se chcete srdečním chorobám vyhnout, dodržujte následující pravidla:

Dodržujte dietu s nízkým obsahem tuku, zvláště tuků nasycených. Zahrňte do své denní stravy nejméně pět porcí zeleniny a ovoce. Jezte co nejvíce rozpustné vlákniny (ovesných vloček, fazolí, citrusových plodů). Dvakrát týdně jezte lososa, tuňáka, sardinky či jiné tučné ryby. Každý den alespoň 30 minut cvičte, fyzická aktivita posiluje srdce. Nekuřte, nic neškodí srdci jako kouření.

 

Pokud se vám náš článek líbil a máte zájem o dostávání těchto článků o zdraví pravidelně,

zaregistrujte se  ZDE

 

NzllNTBh