»

PITNÝ REŽIM V LÉTĚ

Výrazem "pitný režim" míníme pravidelný a zároveň dostatečný příjem vhodných tekutin. Tento režim by měl
být dodržován každý den, nejen v letním horkém období. Vzhledem k faktu, že voda je velkou částí našeho těla je důležité ji doplňovat pro správné fungování organismu. Část vody v těle je 60% u dospělých a až 75-80% u dětí. Pomáhá nám, kromě celé řady jiných funkcí, regulovat tělesnou teplotu a zabraňuje tak přehřívání našeho organizmu v létě např. chrání proti úpalu.  Nejenže že se tedy pitím zbavíme pocitu sucha v ústech a “uhasíme” žízeň, ale zároveň ochlazujeme svoje tělo “zevnitř”.
Množství tekutin, které by měl dospělý jedinec vypít se uvádí v rozmezí 2 až 3 litrů za den. V horkých dnech spíše 3 litry, protože potem, močí a dýcháním člověk vyloučí spoustu vody z těla ven. U malých a předškolních dětí (do 20 kg) se toto rozmezí množství doporučených tekutin pohybuje od 1,5 do 2 litrů.
Pokud budete tělu pravidelně dodávat potřebné množství vody, samo se pak naučí a “řekne” si, vždy když bude mít žízeň. Správně bychom měli pít i když žízeň nemáme! Pocit žízně je totiž u některých lidí oslabený!
Zvláště u lidí starších! Nižší pocit žízně mívají často také ženy.
Tekutiny, které ztratíme, bychom měli zase zpátky přijmout! Takže to znamená, že podle našich aktivit, kdy vylučujeme vodu, musíme přizpůsobit její doplňování. Faktory, které ovlivňují zvýšenou potřebu příjmu tekutin jsou náš zdravotní stav, běžné aktivity, které během dne provozujeme, sportovní aktivity a prostředí, v němž se nacházíme (horký suchý vzduch apod.)


Přednostně by měla být dodávána tělu voda, jelikož se jedná o nejpřirozenější tekutinu pro náš organismus,
je důležité ji vypít co nejvíc. Je nevhodné doplňovat pitný režim přeslazenými nápoji, po kterých sice bývá
většinou další žízeň, ale fungují pro náš organismus spíše jako “škoditelé”. Obsahují barviva, škodlivá “éčka”
konzervanty a velké množství cukru. Na tuto skutečnost byste měli brát ohled hlavně u dětí, mají rády sladké limonády, které jsou velmi perlivé a je těžké jim pití odepřít. Pokud svoje dítě “naučíte” na vodu, věřte, že mu pomáháte udržovat si zdraví a vystavět pevný základ pro další život.
Musíme také pamatovat, že dětský organismus je mnohem citlivější na ztráty tekutin, než organismus dos-
pělého člověka, a také je k nim náchylnější. Čím je dítě menší, tím relativně větší má jeho organismus obsah vody a zároveň vyšší nároky na příjem tekutin. Dítě má v porovnání s dospělými také větší tělesný povrch a i povrch dýchacích cest, kterými se voda z těla také ztrácí.

Pozor na přehřátí dítěte při aktivním sportování anebo při hře, pohlídejte, aby se dítě pro velký zápal ze hry nezapomínalo pořádně napít!
V potaz bychom měli brát také kvalitu vody. Většina vod, které jsou k dostání v obchodech jsou balené v PET lahvích a jsou připraveny pro dlouhodobé použití, to znamená, že nejsou čerstvé. Nejlepší je voda z kohoutku, pokud je voda čistá, je to ideální základ pro vaše zdraví i peněženku, protože vy pitím vodu z kohoutku mnohonásobě ušetříte peníze, čas i energii s dopravou z obchodů apod. Navíc pomáháte přírodě, jelikož se při balení vod spotřebuje hodně energie, pohonných hmot a dalších látek, je pití vody z kohoutku vlastně ekologické. Vhodnými zdroji tekutin jsou také ovoce a zelenina jako například rajčata, okurky, melouny, jahody nebo citrusy. Zapomínat bychom neměli také na polévky.

 

Tento článek ke stažení ZDE

 

 

NmRlN