»

Vitamin B1 Thiamin

Thiamin, často přehlížený, ale klíčový člen skupiny vitaminů B, je známý také jako vitamin B1, protože to byl první objevený vitamin této skupiny. I mírný deficit může mít zdravotní důsledky. Thiamin je k dostání jako samostatný vitamin, ale je vhodnější ho užívat v B komplexu, protože úzce spolupracuje s ostatními vitaminy B.


Jak působí
Thiamin je nezbytný pro přeměnu sacharidů z potravy v energii. Pomáhá také udržovat dobrý stav nervů a může být prospěšný při  léčení určitého typu srdečního onemocnění.


Hlavní příznivé účinky
U  lidí se srdečním onemocněním může thiamin zlepšit funkci srdeční pumpy. Při udržování nervového systému v dobrém stavu snižuje thiamin na  nejmenší míru brnění a pocity snížené citlivosti v končetinách; je to problém, který sužuje hlavně nemocné s cukrovkou čí jinou chorobou poškozující nervový systém.


Další příznivé účinky
V kombinaci s cholinem a kyselinou pantotenovou (rovněž vitaminy skupiny B) může thiamin zlepšovat trávení a tím i uklidňovat trávicí potíže. Někteří vědci se domnívají, že nedostatek thiaminu souvisí s duševními chorobami včetně depresí a že vysoké dávky tohoto vitaminu mohou být v těchto případech velmi prospěšné.
Thiamin také podporuje paměť u nemocných s Alzheimerovou chorobou. Stavům zmatenosti, běžným u lidí vysokého věku po chirurgických zákrocích, lze však předejít podáváním thiaminu v týdnech před zákrokem. Lékaři také užívají thiamin při léčení abstinenční psychózy při léčbě alkoholismu. Antidepresiva porušují vstřebávání thiaminu, takže lidé, kteří  takové léky užívají, potřebují jeho mimořádné
dávky. Také může zmírňovat zmatené myšlení, které uvedené léky vyvolávají.


Nedostatek
Mírný nedostatek thiaminu může zůstat nepozorován. Příznaky jsou dráždivost, deprese, svalová slabost a úbytek na váze.  Závažný nedostatek thiaminu vyvolává chorobu beri beri, onemocnění, které vede k mentální poruše, úbytku svaloviny, paralýze, poškození nervů a popřípadě až k smrti. Beri beri, zuřící kdysi v mnoha zemích, je dnes vzácná. Lze se s ní setkat jen v některých částech Asie, kde se potrava skládá hlavně z bílé rýže zbavené vymíláním nejen thiaminu, ale i jiných živin.


Nadbytek
Nepříznivé účinky spojené s nadbytkem thiaminu neexistují, protože jeho nadbytečné množství se vyloučí močí.


Jiné zdroje
Pravděpodobně nejlepším zdrojem thiaminu v potravě je libové vepřové maso. Dostatek je ho také v celých zrnech, fazolích,  ořechových jádrech a rostlinných semenech. Podle nedávné studie může  thiamin u mladých žen, které netrpí jeho nedostatkem, zvednout náladu.
Více než 100 vysokoškolaček užívalo buď 50 mg thiaminu denně, nebo placebo po dobu dvou měsíců. Testy prokázaly, že se u studentek, které užívaly thiamin, zlepšila hladina energie, bystrost a nálada, zatímco u skupiny užívající placebo zůstal stav nezměněný. Lidé vyššího věku mívají často  nedostatek thiaminu. Podle nedávné studie u lidí nad 65 let vedlo užívání pouhých 10 mg thiaminu po dobu tří měsíců ke snížení krevního tlaku, menšímu úbytku váhy, zlepšení kvality spánku a zvýšení hladiny
energie. Pijete-li více kávy,čaje, nebo alkoholu potřebujete zvýšit příjem thiaminu. Tyto nápoje totiž vyčerpávají tělesné zásoby tohoto vitaminu. Dávce 50 mg thiaminu odpovídá množství obsažené ve 3 kg slunečnicových semen.


čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

 

MTkwZj