»

Vitamin B3 Niacin

Závažný nedostatek tohoto vitaminu B, kyseliny nikotinové nebo vitaminu B3, se projevuje těžkým onemocněním, pelagrou, která se dosud vyskytuje v rozvojových zemích. Ve vyspělých zemích se niacin používá k prevenci a léčbě depresí, kloubních
onemocnění a mnoha dalších chorob. Niacin je potřebný k uvolňování energie ze sacharidů.  Zúčastňuje se  také řízení hladiny krevního cukru, udržování zdravé kůže, správné funkce nervového systému a zažívacího traktu.

Prevence
Ve čtyřicátých a padesátých letech byly zjištěny velmi dobré výsledky při podáváni vysokých dávek niacinu nemocným s revmatoidní artritidou a osteoartrózou. Během několika měsíců  docházelo ke zlepšení kloubní funkce, zvětšení hybnosti, svalové síly a vytrvalosti. Tyto nálezy byly potvrzeny i pozdějšími studiemi. Kyselina nikotinová má při těchto chorobách pravděpodobně protizánětlivý účinek a přispívá k hojení poškozených kloubních chrupavek.

Další příznivé účinky
Niacin pomáhá uchovávat zdravý mozek  a nervové buňky a jsou i určité důkazy svědčící pro to, že může zmírňovat deprese, úzkostné stavy a nespavost. Vysoké dávky niacinu mohou zvrátit vývoj cukrovky I. typu, která se objevuje nejčastěji
do třicátého roku věku, musí však být podán včas. O tuto léčbu se však může pokusit pouze lékař.

Nedostatek
Mírný nedostatek niacinu se projeví skvrnami na  podrážděné kůži, ztrátou chuti k jídlu, poruchami trávení a slabostí. Závažný nedostatek - ve vyspělých zemích již neznámý - se projevuje vyčerpávajícím onemocněním, pelagrou. K příznakům tohoto onemocnění patří vyrážka na místech kůže vystavených slunečnímu záření, zvracení, jasně červený jazyk, únava a ztráta paměti.

Nadbytek
Niacin ve formě nikotinamidu není nebezpečný, užívá-li se v množství stanoveném pro potravinové doplňky. Horní bezpečná hranice je 1500 mg denně, což je asi o 1000 mg více, než se běžně doporučuje. Předepíše-li lékař dávky vyšší, je nezbytné kontrolovat jaterní funkce, protože nadměrné dávky niacinu podávané dlouhodobě mohou játra poškodit.

Návod k užívání
Niacin berte raději při jídle, aby se snížila možnost žaludeční nevolnosti, zvláště při vyšších dávkách. Užíváte-li léky na snížení hladiny cholesterolu, neužívejte niacin v žádné formě.


Jiné zdroje
Niacin je obsažen v potravě bohaté na bílkoviny, tedy v hovězím  a kuřecím mase, rybách a ořechových jádrech. Některé druhy chleba a některé druhy těstovin a obilnin jsou obohacovány niacinem při výrobě. Rovněž vejce, mléko a mléčné výrobky jsou dobrým alternativním zdrojem niacinu, ale koncentrace této látky je v nich jen velmi nízká.

čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

 

Y2ZjMD