»

Vitamin C

Vitamin C je nejznámější a nejrozšířenější ze všech vitaminů a zároveň i nejhojněji používaný potravinový doplněk.

Skutečný rozsah jeho příznivých účinků však může překvapit i ty, kteří dobře znají jeho všestranné použití.


Obvyklé uplatnění

Zvyšuje imunitu•zmírňuje příznaky a zkracuje délku nachlazení•urychluje hojení ran, udržuje zdravé dásně•pomáhá při léčení astmatu• pomáhá v prevenci katarakty (šedého zákalu)•chrání proti některým formám rakoviny a srdečním nemocím.


Co to je
Již v roce 1742 byl známý účinek citrónové šťávy v prevenci kurdějí, vyčerpávajícího onemocnění, které nejčastěji sužovalo námořníky na dlouhých plavbách, ale až v roce 1928 byla v citrónové šťávě identifikována vlastní aktivní složka - vitamin C. Jeho chemický název je odvozen právě od jeho schopnosti předcházet kurdějím - skorbutu: kyselina askorbová.

Dnes je zájem o tento vitamin soustředěn spíše na jeho schopnost chránit tkáňové buňky než na jeho účinky při léčení a prevencí kurdějí- jako prvořadý, ve vodě rozpustný antioxidant pomáhá vitamin C bojovat proti škodám v organismu způsobeným nestabilními molekulami kyslíku, tzv. volnými radikály. Působí především uvnitř buněk, kde je největší obsah vody.


Jak působí
Vitamin C je aktivní ve všech tělesných tkáních; pomáhá posilovat vlásečnice a buněčné stěny a je důležitým činitelem při tvorbě kolagenu, bílkoviny obsažené v pojivových tkáních. Tímto způsobem vitamin C chrání před různými pohmožděninami a krevními výrony, podporuje hojení a udržuje dobrý stav vaziva. Rovněž je mimořádně důležitý pro odolnost dásní proti krvácení a pomáhá tělu vstřebávat železo z potravy.


Prevence
Jako antioxidant chrání vitamin C před srdečními chorobami a rakovinou; podle některých vědeckých studií je přímá spojitost mezi nízkou hladinou tohoto vitaminu a infarktem. Zjistilo se, že muži, kteří konzumovali více než 300 mg vitaminu C denně, ať už z potravy nebo potravinových doplňků, žili déle než ti, kteří přijímali méně než 50 mg denně. V jiné studii bylo zjištěno, že dlouhodobě užívaný vitamin C chrání proti kataraktě - Šedému zákalu. Ženy, které užívaly vitamin C po dobu 10 let nebo více, měly v 77 procentech nižší výskyt zkalení čočky - prvního stupně katarakty - než ženy, které žádný vitamin C navíc neužívaly.


Další příznivé účinky vitaminu C
Působí vitamin C preventivně proti nachlazení? Pravděpodobně nikoli, ale dokáže zmírnit jeho projevy a zkrátit dobu jeho trvání. Podle analýzy provedené v roce 1995 zkrátilo podávání dávek 1000 až 6000 mg denně od počátků nachlazení jeho trvání asi o 21 procent, tj. asi o jeden den.

Podle jiných studií pomáhá vitamin C lidem ve vyšším věku zvládat infekce dýchacích cest. Vysoké dávky dokážou blokovat účinek látek, které vznikají v těle jako odpověď na podráždění alergeny. Vitamín C je rovněž účinným prostředkem při léčení astmatu.
Četné studie prokazují, že potravinové doplňky s obsahem vitamínu C pomáhají v prevenci i léčbě astmatických příznaků. U nemocných s diabetem I. typu, který narušuje transport vitaminu C do buněk, podávání 1000 až 3000 mg tohoto vitaminu denně může bránit vzniku komplikací například očním problémům a zvýšení hladiny cholesterolu v krvi.
Vitamin C je účinný v prevenci Restenózy (opakování zúžení srdečních tepen po provedené angioplastice) – alternativním zákroku k bypassu. Vitamin C je antioxidant,který pomáhá recyklovat jiné antioxidanty. Podle studie stoupla koncentrace vitaminu E o 18 procent u těch, kteří užívali více než 220 mg vitaminu C denně, proti těm, kteří užívali jen 120 mg nebo méně.
Spolehlivé studie dokazují, že mezi pozitivní účinky vitaminu C patří i prevence rakoviny.


čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

 

YjRjZDg