»

Biotin a kyselina pantotenová

Biotin a kyselina pantotenová jsou důležitými vitaminy skupiny B. Mají životně důležitou úlohu při normálních metabolických funkcích.
Jejich deficit je velmi vzácný, ale potravinové doplňky mohou pomoci při léčení různých poruch a prospět těm, jejichž strava obsahuje upravované potraviny. Biotin udržuje zdravé nehty a vlasy pomáhá tělu využívat sacharidy, tuky a bílkoviny diabetikům pomáhá udržovat hladinu  krevního cukru. Kyselina pantotenová pomáhá udržovat zdravý centrální  nervový systém pomáhá tělu využívat sacharidy, tuky a bílkoviny  zlepšuje stav při chronickém únavovém  syndromu, při migréně, zažívacích potížích a některých alergických stavech.


Co to je
Biotin a kyselina pantotenová jsou v potravě bohatě zastoupené  vitaminy, takže jejich deficit je prakticky vyloučen. Biotin také produkují střevní bakterie, ale v této formě je pro organismus těžko využitelný. Multivitaminy a B komplex obvykle obsahují i biotin a kyselinu pantotenovou (někdy též nazývanou vitamin B3) a oba jsou k dostání i jako samostatné přípravky. Hlavní formou biotinu je D-biotin. Kyselina pantotenová se vyskytuje ve dvou formách - pantetin a kalcium pantotenát, ten se hodí k více účelům a zároveň je levnější než pantetin.


Jak působí
Biotin i kyselina pantotenová se účastní tvorby různých enzymů  a štěpení sacharidů, tuků a bílkovin z potravy, jen tak je může organismus využit. Biotin má zvláštní význam pro využití glukózy, základního paliva pro organismus, a pro udržování zdravých nehtů a vlasů. Pantotenovou kyselinu tělo potřebuje k udržování správné komunikace mezi mozkem a nervovým systémem a k tvorbě určitých stresových hormonů.


Hlavní příznivé účinky
Biotin upravuje kvalitu lomivých  a křehkých nehtů a může zpomalovat vypadávání vlasů, pokud je ovšem působeno jeho nedostatkem. Kyselina pantotenová se účastní tvorby stresových hormonů a během delších období emočních poruch, depresí nebo úzkostných stavů její spotřeba vzrůstá. Stres vyvolaný migrénou, chronickým únavovým syndromem nebo abstinenčními příznaky při odvykání kouření může potlačit podávání doplňků s obsahem kyseliny pantotenové. V kombinaci s dalšími vitaminy skupiny B, cholinem a tiaminem, může být kyselina pantotenová účinným prostředkem proti poruchám trávení. Pomáhá také uvolňovat ucpaný nos při alergických reakcích.


Další příznivé účinky
Ve velmi vysokých dávkách múze biotin  pomáhat při cukrovce, protože podporuje odpověď organismu na Inzulín, takže hladina krevního cukru (glukózy) zůstává nízká. Navíc může chránit před diabetickým poškozením nervů, k němuž při cukrovce často dochází. Diabetici se však musí poradit s lékařem.


Nedostatek
Nedostatek biotinu a kyseliny pantotenové nebyl u dospělých lidí prakticky zjištěn. Dlouhodobé podávání antibiotik  však může vést k poklesu optimální hladiny biotinu. Biotin je obsažen v játrech, sójových výrobcích, ořeších, ovesných  vločkách, rýži, ječmenu, luštěninách, květáku a nebroušeném pšeničném zrnu. Nejbohatším zdrojem kyseliny pantotenové jsou vnitřnosti, ryby, drůbež, celá zrna, jogurt a luštěniny. Kaštany jsou dobrým  přírodním zdrojem biotinu.


Obvyklé uplatnění
Biotin udržuje zdravé nehty a vlasy pomáhá tělu využívat sacharidy, tuky a bílkoviny, diabetikům pomáhá udržovat hladinu  krevního cukru.

čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

 

ZWRjM