»

Draslík

Pravděpodobně jste dosti opatrní a příliš nesolíte, zvláště máte-li vyšší krevní tlak. Měli byste však také dbát na zvýšený přísun draslíku. U některých lidí může tento minerál udělat pro kontrolu krevního tlaku právě tolik jako snížený příjem sodíku. Draslík má také pozitivní vliv na krevní tlak.

Co to je
Třetí nejčastější minerál v lidském těle - po vápníku a fosforu - je draslík, elektrolyt, látka přijímající kladný nebo záporný náboj, je-li rozpuštěna ve vodnatém prostředí krve. Sodík a chloridy jsou rovněž elektrolyty a organismus potřebuje mít tyto látky v rovnováze, aby mohl vykonávat řadu nezbytných funkcí. Téměř všechen draslík je obsažen uvnitř buněk.

Jak působí
Spolu s ostatními elektrolyty vede draslík nervové vzruchy, zahajuje  svalový stah a reguluje srdeční tep a tlak. Udržuje také množství tekutiny v buňkách, sodík reguluje množství mimobuněčné tekutiny, takže oba tyto minerály upravují rovnováhu tekutin v organismu. Draslík rovněž umožňuje přeměnu krevního cukru - primárního paliva organismu - na glykogen, skladovatelnou formu energie, ukládaný v játrech a ve svalech. ]e také přirozeným diuretikem, takže pomáhá odstraňovat z těla škodlivé látky a toxické zplodiny metabolismu.

Další příznivé účinky
Svým účinkem na krevní tlak snižuje draslík  i riziko srdečních onemocnění a mozkových příhod. Podle jedné studie se u skupiny pacientů s vysokým tlakem, kteří denně jedli jedno hlavní jídlo bohaté na draslík, snížilo riziko fatálních mozkových příhod o 40 procent. Při dvanáctiletém sledování se zjistilo, že u mužů, kteří měli v potravě minimální množství draslíku, byla pravděpodobnost akutní mozkové příhody dvaapůlkrát větší než u těch, kteří ho dostávali maximální množství. U žen s nízkým příjmem draslíku bylo riziko pětkrát větší.

Prevence
Jedna studie za druhou shodně prokazovaly, že lidé, jejichž potrava obsahuje mnoho draslíku, mají nižší krevní tlak než ti, kteří ho v potravě mají málo. Platí to i při vysokém příjmu sodíku, ale nízký přívod sodíku výsledky zlepšuje. V jedné studii bylo 54 nemocných léčených na vysoký krevní tlak rozděleno do dvou skupin polovina dostávala normální stravu. Druhé skupině byla podávána strava bohatá na draslík. Po roce, bylo možné významně snížit podávání léků proti vysokému tlaku u 81 procent pacientů, kteří jedli dietu bohatou draslíkem, zatímco ve druhé skupině bylo možné snížit množství léků jen u 29 procent nemocných.

Jiné zdroje
Čerstvá zelenina a ovoce, například brambory, banány, meruňky a pomeranče, mají vysoký obsah draslíku. Dobrým zdrojem je rovněž maso, drůbež, mléko a jogurt.

čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

 

YTQ0O