»

Hořčík

Význam hořčíku (magnézia) se trochu přeceňuje, ale přesto může být pro zdraví jedním z nejdůležitějších minerálů. Studie svědčí pro to, že stejně jako podporuje asi 300 procesů vázaných na enzymy v organismu, může hořčík pomáhat v prevenci mnoha chronických nemocí.


Co to je
Lidské tělo obsahuje necelých 30 g hořčíku, ale toto malé množství je životné důležité pro řadu tělesných funkci. Mnoho lidí má tohoto minerálu nedostatek, často proto, že jsou příliš zvyklí na průmyslově upravované potraviny, které ho obsahují velmi málo. Navíc se množství hořčíku snadno vyčerpává při stresu, některých chorobách užívání určitých léků a při intenzivní tělesné aktivitě. Z tohoto důvodu jsou potravinové doplňky s hořčíkem vhodné k udržení optimálního zdravotního stavu. Existují v několika formách, k nimž patří magnézium citrát, magnézium glukonát, magnézium sulfát a magnézium oxid.


Jak působí
Hořčík, jeden z nejvšestrannějších minerálů, se účastní tvorby energie nervových funkcí, svalové relaxace a tvorby zubů a kostí. Společně s vápníkem a draslíkem reguluje srdeční rytmus a krevní srážlivost a pomáhá při tvorbě a využití inzulínu.


Prevence
Současný výzkum ukazuje, že hořčík působí příznivě  v prevenci a léčbě srdečních chorob. Podle výsledků některých studií je riziko úmrtí na srdeční příhodu nižší v oblastech s tvrdou vodou, která obsahuje dostatek hořčíku. Někteří vědci se domnívají, že pokud by každý pil tvrdou vodu, mohl by počet srdečních nemocí klesnout o 19 procent. Hořčík pravděpodobně snižuje krevní tlak a po proběhlé srdeční příhodě pomáhá v uzdravování rozšiřováním tepen a omezováním arytmií.
Předběžné studie ukazují, že přiměřený příjem hořčíku může pomáhat v prevenci cukrovky  II. typu (tj. nezávislé na podávání inzulínu).
Vědečtí pracovníci z americké Hopkinsovy univerzity změřili hodnoty hořčíku u více než 12 000 lidí, kteří neměli cukrovku, a sledovali je po dobu šesti let, aby zjistili, u koho z nich se vyvine. U lidí s nejnižšími hodnotami hořčíku bylo riziko vzniku cukrovky o 94 procenta vyšší než u jedinců s nejvyššími hodnotami tohoto minerálu. Jsou ovšem nutné další vědecké studie, abychom mohli uznat zda užívání hořčíku může či nemůže vzniku cukrovky zabránit.


Další příznivé účinky
Hořčík uvolňuje svaly, takže je vhodným  doplňkem pří sportovních poraněních,chronické únavě a fíbromyalgii.
Zdá se rovněž, že zmírňuje menstruační potíže a křeče a u žen po menopauze zvyšuje hustotu kostní tkáně je tedy důležitým faktorem prevence osteoporózy. Hořčík také rozšiřuje dolní dýchací cesty, což pomáhá při léčení astmatu a bronchitidy. Vliv na migrénu nebyl zatím prokázán, ale podle jedné studie zvyšuje hořčík účinek sumatriptanu předepisovaného léku proti migréně.


Nedostatek
I mírný nedostatek hořčíku může zvýšit riziko  některých onemocnění a cukrovky. Závažnější nedostatek může způsobit nepravidelné bušení srdce, únavu, svalové křeče, podráždění, nervozitu až zmatenost.


Nové poznatky
Nedostatek hořčíku se může  negativně projevit při tělesné zátěži. Podle jedné studie potřebovaly ženy starší 50 let s nízkou hladinou hořčíku během zátěže více kyslíku a měly vyšší tepovou frekvenci. Podle studie docházelo u 60 mužů a žen s hypertenzí při užívání hořčíku ke snížení tlaku. V průměru klesl systolický tlak o 2,7 mm, diastolický o 1,5 mm rtuti. I takový malý pokles dokáže snížit riziko srdečních a mozkových příhod.

čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

Mám zájem o článek "Hořčík"
Mám zájem o článek \"Hořčík\": *
Mám zájem o zasílání informací o zdraví: *
Jméno: *
Příjmení: *
E-mail: *
 

 

ZjI2MDEwM