»

Zinek

Zinek potřebuje každá buňka v těle, ale mnozí z nás nemají tohoto minerálu v potravě dostatek. Zinek tvoří součást enzymů - chemických látek, které v organismu ovlivňují všechno - od trávení po hojení ran. Je rozhodující složkou imunitního systému a pomáhá v boji proti infekcím.


Obvyklé uplatnění
Pomáhá v prevenci nachlazení, chřipky a jiných infekcí • pomáhá v léčení mnoha chronických onemocnění, od revmatické artritidy a snížené činnosti štítné žlázy až po chronickou únavu a osteoporózu • zklidňuje kožní problémy a trávicí obtíže • může zlepšovat plodnost, udržovat zdravé vlasy a zmírňovat hučení v uších.


Zinek je koncentrován ve svalech, kostech, kůži, ledvinách, slinivce, očích a u mužů v prostatě. Je hojný v potravinách s vysokým obsahem bílkovin, například v mase a rybách. Tělo zinek nevytváří ani neukládá takže je nutné ho neustále doplňovat z vnějších zdrojů.


Jak působí
Zinek je nezbytný pro nesčetné procesy v těle, od růstu buněk  k pohlavnímu zrání a imunitě stejně jako pro čich a chuť. Každý, kdo užívá svůj denní multivitaminový a minerální doplněk, by se měl přesvědčit, že obsahuje zinek.


Hlavní příznivé účinky
Zinek, který je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému, pomáhá chránit organismus před nachlazením, chřipkou, zánětem spojivek a jinými infekcemi. Podle americké studie provedené u 100 lidí v počátečním stadiu nachlazení ti, kteří cucali vždy po několika hodinách zinkovou pastilku, se ze svého onemocnění zotavili asi o tři dny dříve než ti, kteří měli jen pastilky s placebem. Zinkové pastilky také urychlují hojení aftů v ústech a léčbu bolestí v krku. Jako potravinový doplněk může zinek podporovat přirozenou obranyschopnost organismu a systémovou léčbu mnohem závažnějších onemocnění, například revmatické artritidy, lupusu, chronického únavového syndromu a roztroušené sklerózy. Určitý význam má i v podpoře léčby AIDS.


Další příznivé účinky
Zinek se příznivě uplatňuje při tvorbě nejrůznějších hormonů, včetně hormonu štítné žlázy a pohlavních hormonů. Může pomáhat při léčení mužské i ženské neplodnosti a je důležitý pro udržování dobrého stavu prostaty. Dále může příznivě působit u lidí se sníženou funkcí štítné žlázy, a protože upravuje hladinu inzulínu, prospívá pravděpodobně i diabetikům. Zinek se účastní nesčetných tkáňových pochodů, proto má ještě řadu dalších funkcí. Stimuluje hojení ran a kůže, proto je prospěšný při léčení akné popálenin, ekzému, psoríázy a pomáhá udržovat zdravé vlasy a kůži na hlavě. Ukazuje se, že zinek také zpomaluje ztrátu zraku u pacientů s makulární degenerací - běžnou příčinou slepoty u starších lidí. V nedávné japonské studii se podařilo podáváním zinkových doplňků upravit tinnitus (hučení v uších). Zinek také může být prospěšný ke zlepšení osteoporózy, hemoroidů a při léčení zánětlivých a vředových onemocnění tlustého střeva.


Jiné zdroje
Hledáte-li potraviny bohaté na zinek, jsou to především bílkoviny. Zinek je v nadbytku obsažen v hovězím a vepřovém mase, v játrech, v drůbeži (více v tmavém mase), vejcích a darech moře (zvláště v ustřicích). Dobrým zdrojem jsou také sýry, fazole, ořechy a pšeničné klíčky z těchto potravin se však zinek vstřebává hůře než z masa.

čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

 

MWYxZjI4N