»


Železo

Překvapující počet lidí má ve své stravě nedostatek železa. Tento nedostatek může způsobit pocity slabosti, neschopnost se soustředit
a větší vnímavost k infekcím. Nadměrné množství železa  může být nebezpečné, takže buďte opatrní při užívání potravinových doplňků.


Co to je
Železo potřebují všechny tělesné orgány. Je nezbytnou součástí hemoglobinu, složky červených krvinek přenášející kyslík k buňkám. Je také součástí myoglobinu, který zásobuje kyslíkem svaly, a dále je součástí celé řady enzymů a imunitního systému. Organismus, který čerpá svou potřebu železa především z potravy, pečlivě své zásoby sleduje, když jsou požadavky větší, vstřebává větší množství minerálů - například v době růstu a v těhotenství. Jsou-li zásoby železa přiměřené, vstřebávání se zmenší.

Protože organismus ztrácí železo při krvácení, mívají ženy po menstruaci nižší hladinu tohoto minerálu. Snížené zásoby železa mohou mít i vegetariáni, lidé při redukčních dietách a sportovci ve vytrvalostních disciplínách.


Jak působí
Tím, že pomáhá rozdělovat kyslík krvi a ve svalech, zásobuje železo  celé tělo energií. Nedostatek železa je překvapivě častý, jak bylo zjištěno například v Anglii, kde podle celostátních přehledů většina žen nedosahuje své doporučené denní dávky, tj. 14 mg železa denně. Ačkoli je u většiny lidí neobvyklé, aby deficit železa v organismu vznikl z jeho nedostatku v potravě, protože je obsaženo v četných potravinách, u žen se silným menstruačním krvácením bývá toto riziko mimořádně velké a doplňování železa je pro ně prospěšné.
Důležitý je jeho vyšší příjem i u chudokrevnosti z nedostatku železa.


Hlavní příznivé účinky
Jsou-li zásoby železa v organismu dostatečné, podporuji životaschopnost, funkci imunitního systému a bystří intelekt. Studie ukazují, že i malý nedostatek železa spojený většinou s mírnou chudokrevností může u dospělých snižovat pozornost a poruchy soustředění a u dětí se může projevit špatným prospěchem ve škole.


Pozor!
Neužívejte potravinové  doplňky obsahující pouze vysokou dávku železa, pokud nejsou předepsány lékařem. Někteří lidé mohou, aniž o tom vědí, trpět hemochromatózou, dědičným onemocněním, které způsobuje, že vstřebávají příliš mnoho železa (Časnými příznaky jsou únava a bolesti v kloubech). Doplněk obsahující pouze železo může také maskovat příčinu chudokrevnosti, například krvácející žaludeční vřed, a tak bránit lékaři udělat neodkladnou diagnózu.


Nedostatek
Máte-li v potravě málo železa nebo ho ztrácíte při menstruačním krvácení, krvácení ze žaludku (většinou po užívání salicylátů při revmatoidních potížích) nebo rakovině, čerpá tělo železo ze svých rezerv. Zpočátku se to nijak neprojevuje, ale když se zásoby železa v organismu zmenší, zmenšuje se i jeho schopnost vytvářet zdravé červené krvinky. Výsledkem je chudokrevnost (anémie)  z nedostatku železa, vyznačující se únavou, slabostí, bledostí, dušností, bušením srdce a zvýšenou vnímavostí vůči infekci.


Jiné zdroje
Mezi potraviny  bohaté na železo patří játra, hovězí a jehněčí maso.  Rovněž dary moře, například ústřice a mušle, obsahují železo.
Vegetariáni mohou získat přiměřené množství železa z fazolí a hrachu, listové zeleniny, sušeného ovoce (např. meruněk a rozinek) a obohacených upravených snídaňových obilnin. Pivovarské kvasnice, hnědé mořské řasy, melasa a pšeničné otruby jsou rovněž velmi dobrým zdrojem železa.

 

čerpáno z knihy: Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader´s Digest Výběr)

 

ZWU2ZGY