Zinek

Zinek patří do skupiny stopových prvků, jinými slovy mikro-minerálů, o kterých se můžete více dočíst zde. Zinek napomáhá k lepšímu vstřebávání a využití dvou minerálů, hořčíku a vápníku. Je vhodné tyto tři elementy užívat těsně před spaním, jelikož přispívají k rychlejšímu usínání a kvalitnímu spánku.

Zinek společně s dalšími stopovými prvky v našem těle zajišťuje vznik nových buněk a jejich správné dělení. Zinek se podílí na metabolismu makroživin, především bílkovin a sacharidů. Přispívá ke zdravému růstu kostí, zubů, nehtů a vlasů.

 

Co dalšího umí zinek?

Zinek zajišťuje rovnováhu mezi kyselým a zásaditým prostředím, posiluje náš imunitní systém, přispívá též ke správné plodnosti a reprodukci. Zinek je důležitý pro správný růst a vývoj každého z nás, především však utvoření dokonalé a bezchybné pohlavní soustavy. Důležitost zinku najdeme také v jeho schopnosti vytvářet jednotlivé enzymy. Zastoupení enzymů v našem těle je opodstatněné. Enzymy přispívají k rychlejšímu metabolismu zkonzumovaných potravin, ze kterých následně vzniká energie pro konkrétní pochody v lidském organismu.

Již jsme zmínili, že zinek posiluje náš imunitní systém. Zinek též zajišťuje a podporuje vznik bílých krvinek. Bílé krvinky, cizím slovem leukocyty, chrání naše tělo před škodlivými vlivy, které na nás dennodenně působí z vnitřního i vnějšího prostředí. Bílé krvinky dále zvyšují obranyschopnost našeho organismu a hojí vzniklé rány a šrámy. Tuto schopnost zinku můžeme pozorovat u seniorů. Pokud má starší člověk úraz, nehodu nebo jiné zranění, přichází dlouhá doba léčení, zotavení se a rehabilitace. Proč? Z důvodu nedostatku zinku v těle se starším lidem rány hojí hůře, proces trvá déle než například u mladého člověka. Zinek, podobně jako vitamín E, pro své antioxidační účinky zastupuje roli ochránce našeho těla.

 

Ve kterých potravinách je zinek obsažen?

Dostatečné množství zinku by měl každý z nás přijímat každý den, v jakémkoliv věku. Děti za účelem správného růstu, především pro zdravé a silné kosti. Starší osoby jako pomocníka pro rychlejší a snadnější zotavení se z případných onemocnění či úrazů.

Zinek bychom měli přijímat pravidelně v podobě doplňku stravy a do jídelníčku zařadit tyto potraviny: červené maso, mořské plody, mléko, vejce.

oříšky zinekVegetariáni, případně vegani mohou zinek získat z:

  • vloček
  • dýňových semínek
  • různých ořechů např. vlašské
  • luštěniny (hrách, fazole…)
  • celozrnné produkty

Potraviny obsahující zinek vybírejme nejenom kvůli a dle obsahu zinku samotného. Mysleme též na fakt, že čím více kvalitní, čerstvé a co nejméně zpracované, chemicky upravené jídlo do těla vpravíme, tím lépe tyto potraviny naše tělo přetvoří na potřebnou energii pro další důležité a život umožňující procesy.

 

Nevíte co si uvařit?

Kouzlo semínek a oříšků spočívá v jejich rozmanitosti a neutrální chuti. Semínka i oříšky můžete přidat jak do sladkých pokrmů, tak i do receptů slaných.

 

Vyvážená a zinkem prolezlá snídaně? Žádný problém.

Uvaříme si ovesnou kaši, na kterou přidáme oblíbené ovoce. My jsme zvolili jablko nakrájené na kostičky. Přidáme tvaroh nebo řecký jogurt, abychom zajistili delší pocit sytosti. Na ozdobu posypeme chia semínky a přidáme pár vlašských ořechů. Milovníci sladkého mohou přidat lžičku medu nebo sirupu.

 

Stejně jako minulý rok, tak i tento přišly tropické dny. Většina z nás v tomto počasí nemá na jídlo moc pomyšlení, a pokud ano, tak na něco lehkého, svěžího. Připravme si zeleninový salát s balkánským sýrem anebo mozarellou, přidejme dýňová nebo slunečnicová semínka. Kdo bude chtít, může si k salátu přikusovat čerstvé, křupavé, celozrnné pečivo anebo máme a známe další variantu, kdy k zeleninovému salátu přidáme uvařené těstoviny.

 

Nezapomínejme na…

Zinek je svou důležitostí významný především pro vrcholové sportovce a všechny, kteří žijí aktivním způsobem života, cvičí v posilovně, jezdí na kole, bruslích, hrají fotbal, hokej…zkráceně řečeno nadšence do sportu, lidičky se zvýšenou fyzickou zátěží. Vysvětlíme si na příkladu:

Chodíme pravidelně cvičit do posilovny, kde nejen že běháme či chodíme na pásu, ale také zvedáme „těžké váhy“. Věnujeme se silovému tréninku, při kterém dochází k poškození svalových vláken. Po každém silovém tréninku je potřeba doplnit sacharidy a bílkoviny, aby se svaly pořádně nabaštily a měly z čeho čerpat sílu, energii a mohli začít růst. O důležitosti regenerace jsme již hovořili. Tedy víme, že je potřeba po každé fyzické aktivitě dostatečně dlouho a správně odpočívat, regenerovat. Svaly totiž nerostou v posilovně při zvedání činek, ale když jsme v klidu, odpočíváme, významný je též spánek. Zinek napomáhá k lepší a rychlejší regeneraci, léčí namožené svaly a pracuje na vzniku energie pro další trénink.