Dopřávejte Vitamín C vašemu tělu pravidelně!

Vitamín C je nekorunovaným králem vitamínů! Abyste však využili jeho plný potenciál, musíte ho konzumovat pravidelně a ve správném množství. Potom dokáže přispět např. k redukci cholesterolu či ke snížení krevního tlaku. Působí preventivně proti vzniku vrásek a křečových žil. Navíc sehrává důležitou roli při regulaci normálního tělesného růstu. Pojďme se tedy na tento vitamín podívat více z blízka.

 

Vitamin C je spolehlivý zabiják virů, což je obecně známo. Jedná se však také o silný antioxidant, který ničí tělu nebezpečné volné radikály. Podporuje tvorbu bílých krvinek, vývoj zubů, chrupavek i kostí. Urychluje hojení zranění a popálenin. Navíc příznivě působí na krevní tlak a hladinu cholesterolu. V neposlední řadě brání vzniku srdečně-cévních onemocnění.

 

Jaká je ideální denní dávka vitamínu C?

 

Některé účinné doplňky stravy obsahují výrazně vyšší dávky „céčka“, než je možné najít v běžných potravinách a x násobně větší množství, než je minimální doporučená denní dávka. Což má své nesporné výhody. Mnoho studií navíc prokázalo, že lidé, kteří užívají denně nejméně 700 mg vitamínu C ve formě potravinových doplňků, mají až o 25 % nižší riziko srdečních onemocnění.

 

„Při silné únavě, nachlazení, případně počínající viróze činní potřebná dávka 500 až 1000 mg vitamínu C denně.“

 

Je pochopitelné, že ne vždy máme možnost nebo chuť, konzumovat nemalé porce zeleniny či ovoce, které by navíc obsáhly potřebné množství vitamínů. Proto může být ideálním řešením mít u sebe zdroj „céčka“ v podobě potravinového doplňku. (Ve vyspělých zemích lidé přijmou až 50 % celkového množství vitamínu C ve formě doplňků stravy).

 

Přírodní zdroj vitamínu C

 

Pokud si dopřáváte spousty citrusů, abyste posílili imunitu, děláte dobře! Existuje však řada dalších potravin, které vás lépe „nadopují“ vitamínem C. Možná rostou také přímo na vaší zahradě. Ideální cestou je pak konzumace jídla bohatého na obsah vitamínu C společně s užíváním multivitamínu z přírodních surovin, jako je například VITAMINERAL.

 

„Jelikož se Vitamín C v těle neuchovává, jeho přísun je třeba pravidelně doplňovat!”

 

Sestavili jsme pro vás seznam nejlepších přírodních zdrojů „céčka“. Uváděné množství vychází na 100 gramů dané potraviny.

 

  • rose-hip-3724274_960_720Šípky - 200 až 500 mg
  • Černý rybíz – 50 až 400 mg
  • Červená paprika - 190 mg
  • Petržel – 130 mg
  • Zelená paprika – 120 mg
  • Růžičková kapusta – 115 mg
  • Chilli paprička – 110 mg
  • Kiwi – 100 mg
  • Brokolice – 100 mg
  • Květák – 75 mg (snese i tepelnou úpravu)
  • Jahody – 60 až 70 mg
  • Papája – 60 mg
  • Zelí – 49 mg (obsahuje „céčko“ v takové formě, která snese tepelnou úpravu)

Nezapomeňte, že dlouhodobé skladování způsobí v potravinách pokles vitamínu C. Výjimkou je červená řepa, v níž se obsah vitamínu C časem naopak zvyšuje.

 

Jak se projeví nedostatek vitamínu C?

 

Důležitost vitamínu C lidstvo odhalilo již před 250 lety, kdy jeho akutní nedostatek způsoboval námořníkům kurděje.

 

Možné projevy nedostatku vitamínu C u dospělých jedinců:

  • ztráta pružnosti cév
  • podkožní krvácení
  • modřiny a otoky po lehkých úrazech
  • vypadávání vlasů a zubů
  • bolesti kloubů

U dětí se deficit vitamínu C může projevit těmito příznaky:

  • neklidné chování
  • chudokrevnost
  • poruchy kostnatění (Probíhá při vývoji kostí. Chrupavka či vazivo se přeměňují na kost.)

 

Dopřejte si „céčko“ pravidelně!

 

Mnoho odborníků, včetně renomovaného kardiologa Thomase Levyho, doporučuje užívat „céčko“ jako potravinový doplněk. Běžnou stravou totiž nemáte příliš šancí, obzvláště v dnešní uspěchané době, jak do sebe dostat správné množství vitamínu. Pamatujte, že pravidelné dávky vitamínu C vám zajistí účinnou prevenci před nachlazením a dalšími neblahými vlivy na váš organismus. Dostatečný přísun céčka znamená bezesporu pozitivní krok pro vaše zdraví a psychickou pohodu.