Sodík

Sodík a draslík řadíme do skupiny minerálních látek. Tyto dva minerály pracují společně, navzájem se doplňují a jejich hlavním účelem je správné hospodaření těla s vodou. Draslík hospodaří s vodou, která se nachází uvnitř našich buněk. Více informací o draslíku najdete zde. Naopak sodík nakládá a pracuje s mimobuněčnými tekutinami. Přesněji řečeno, sodík reguluje objem tekutin v buňkách, jejich vzájemné prolínání. Sodík tak ovlivňuje stabilitu vnitřního prostředí v těle.

Sodík je stejně jako draslík měkký, lehký, stříbrolesklý kov. Značíme ho chemickou značkou Na. Sodík je hojně zastoupen jak na Zemi, tak i ve Vesmíru. Sodík, stejně jako draslík, patří do skupiny biogenních prvků, nachází se ve všech buňkách u živočichů i rostlin. Stop! Máme tu sousloví (=ustálené slovní spojení), které je potřeba objasnit. Biogenní prvek je ten prvek, který je nezbytný pro život, tedy životaschopný či životvorný.

Sodík je velký kamarád s již zmíněným Draslíkem. Oba dva zajišťují přenos nervových vzruchů, které startují v mozku a přesouvají se dále do těla. Přesněji řečeno, do konkrétních částí lidského organismu, kde jsou zrovna potřeba.

Sodík má na Zemi široké využití. Sodík se vyskytuje ve všech potravinách přirozeně anebo je do potravin přidán při jejich dalším zpracování. Hlavním zdrojem sodíku je kuchyňská sůl. Potravin, ve kterých najdeme sodík, je spousta. Zde vám napíšeme ty, ve kterých je sodík hojně zastoupen. Jsou to:

  • sodík - zdroj v potravináchuzeniny
  • sýry
  • ryby
  • celozrnný chléb
  • mléčná čokoláda
  • hovězí a vepřové maso
  • káva

Přemíra i nedostatek sodíku pro lidský organismus nejsou dobré, v tu chvíli nastává problém, který je potřeba aktivně a zodpovědně řešit a vyřešit.

 

Co se děje s tělem?

Pokud přijímáme sodíku velmi málo nebo sodík nepřijímáme vůbec, může se dostavit zvýšená únava, nižší krevní tlak. Absence sodíku může dále způsobit křeče v dolních končetinách a poruchy vědomí.

Na druhou stranu pokud dostáváme skrze potraviny do těla sodíku příliš, můžeme pociťovat žízeň, bolest hlavy a stejně jako u nedostatku sodíku, poruchy vědomí.

Množství sodíku zaznamenávají především naše ledviny, které ho buď vylučují anebo zadržují. Záleží na aktuálním množství sodíku v těle. Dávejme tedy pozor, aby v našem jídelníčku byly zastoupeny potraviny bohaté na sodík. Předejdeme tak stavům únavy, nepříjemným křečím, které nás limitují či úplně zastavují nejen v každodenních činnostech, ale také v našich sportovních výkonech.

 

Nezapomínejme na to, že…

Sodík je úzce spjat s vodou v našem organismu. Nejen, že musíme dbát na jeho dostatečné denní příděly, ale také pozorovat a kontrolovat, zda ho skrze přirozené pochody lidského organismu neztrácíme. Pozor si tedy dávejme na nadměrné pocení a vylučování. Pokud se vám cokoliv nezdá být v pořádku, zastavte se, dopřejte si odpočinek a poslouchejte své tělo. Jestliže určité problémy přetrvávají nebo se stupňují, neváhejte navštívit lékaře. Prevence a předcházení jsou důležité, důležitější je však rychlý a především včasný zásah a záchrana.

 

Sůl nad zlato

Všichni jsme jistě viděli pohádku „Byl jednou jeden král“, ve které zazněla tato tři slůvka. Sůl najdeme v každé domácnosti i restauraci. Drtivá většina z nás sáhne po soli, když připravuje různé pokrmy. Co tím chceme říci? Ochucovat pokrmy solí není špatné, pozor ale na to, v jakém množství. Výhodou je domácí příprava, kde toto množství dokážeme a můžeme regulovat. Je to jen a jen na nás. Horší situace nastává, když se stravujeme mimo domov, například ve fastfood. Chápeme, že ne vždy jsou podmínky pro to, připravit si jídlo na další den doma a ne každému tento způsob vyhovuje. Dbejme však na to, aby naše strava byla pestrá a vyvážená. Příklad: Pokud si zajdu na oběd do restaurace, kde si objednám burger s hranolky a dipem, odpoledne tělu ulehčím a připravím si například zeleninový salát anebo jogurt s ovocem.

 

Co si z dnešního článku odnést?

Zařadit do svého jídelníčku potraviny bohaté na sodík, dostatečně pít, dbát na pravidelný odpočinek a solit s mírou. Naše oblíbené pravidlo, které již v článcích párkrát zaznělo: „Méně je někdy více.“

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení