Draslík

Draslík řadíme do skupiny minerálních látek, o jejichž blahodárných účincích se můžete dočíst zde. Draslík společně se sodíkem patří do skupiny život tvořících prvků, které jsou nezbytné pro zdravý vývoj a správné fungování našeho organismu.


Draslík je lehký, měkký a stříbrolesklý kov. Draslík najdeme v zemské kůře, vyskytuje se též v mořské soli a v podzemních minerálních vodách. Více o důležitosti pitného režimu v souvislosti se vstřebáváním vitamínů najdete zde.

Draslík a hořčík jsou minerály, jejichž výskyt v lidských buňkách je velmi důležitý. Tyto dva minerály jsou v buňkách lidského těla zastoupeny v největším měřítku.
 


Co draslík umí?

Již jsme vyzdvihli důležitost minerálních látek a stopových prvků v rámci lidského těla a každodenního života. Víme také, že samotné vitamíny nestačí, protože to
jsou ony zmíněné minerální látky, které umožní jejich lepší vstřebávání. Dnes si podrobně rozebereme draslík.

Voda tvoří zhruba 70% tekutin lidského organismu. Voda v lidském těle cirkuluje. Naše tělo mívá tendenci vodu z různých důvodů zadržovat. Projevuje se to
například různými otoky, především v dolních končetinách, nafouklým bříškem, méně častými návštěvami WC.

Dostatečný pitný režim podporuje pravidelné vyměňování vody v těle. Draslík zajišťuje efektivní hospodaření s vodou, což má za následek správný chod metabolismu, orgánů, rozpouštění a vstřebávání vitamínů, zdravější pleť a více energie.


Správnost a úplnost informací, které každý den od rána do večera přijímáme, přispívá k efektivnějšímu využití našeho dne a především nám přináší klid na duši. Proto informaci o hospodaření s vodou dovedeme k dokonalosti. Draslík má v našem těle konkrétně na starost vodu uvnitř našich buněk. Naopak sodík obstarává a pracuje s mimobuněčnými tekutinami. Tyto dva minerály působí antagonisticky, tedy protichůdně. Společně zajišťují dovoz živin získaných z potravin do buněk. Nedostatek či absence jednoho z nich by měla za následek nesprávné fungování organismu.

 

Draslík a jeho účel

Draslík řídí dvě hlavní soustavy v našem těle – kardiovaskulární a cerebrovaskulární. Kardiovaskulární a cerebrovaskulární soustavy řídí v organismu vše, co se týká našeho srdce, mozku a cév. Draslík také upravuje srdeční činnost.

Správná a dostatečná tvorba nových buněk je nepostradatelnou součástí zdravého, dlouhého a kvalitního života. Buňky podpoříme pravidelnými a dostatečnými dávkami minerálů. Draslík napomáhá k bezchybnému předávání informací mezi buňkami.

 

A něco pro sportovce

Všichni jistě dobře víme, že svaly rostou v době, kdy je aktivně nezatěžujeme. Pro růst a vznik svalové hmoty je tedy potřeba dostatek odpočinku a správná regenerace. Tím to ale nekončí. Svaly se během jakéhokoli pohybu natahují a zkracují. Při zvedání těžkých činek v posilovně spoléháme na nás samotné, že naloženou zátěž uneseme a zvládneme daný počet sérií a opakování. Draslík přispívá ke správné činnosti nervové soustavy. Konkrétně má za úkol vést jednotlivé nervové vzruchy, jinými slovy impulsy či podněty a svalové stahy. Jak se to projeví v praxi? Jednoduše pokud budeme „dřepovat“, tak nám svaly umožní pohyb dolů a následně opačný pohyb směrem nahoru tím, že se natáhnout.

Pozor, pozor…

Je důležité mít vyváženou denní dávku vitamínů a minerálů. Naši pozornost a bystrost bychom měli ale věnovat také tomu, abychom draslíku nepřijímali nadbytek.

bananas-3780761_960_720Předejděme tedy:

  • svalové paralýze (ochrnutí, obraně)
  • podráždění žaludku
  • brnění v končetinách
  • poruchám srdečního rytmu
  • pocitům slabosti

 

Které potraviny jsou bohaté na draslík?

Banány, čerstvé i sušené meruňky, ořechy, luštěniny, brambory, mléko, hovězí maso, obilné klíčky. 

Tip na zdravou, rychlou a nutričně vyváženou svačinku:
Do misky dejme polotučný tvaroh nebo bílý jogurt bohatý na bílkoviny, přidejme čerstvý banán nakrájený na kolečka, pistácie. Pro estetický vzhled můžeme posypat skořicí. Milovníci sladkého mohou ozdobit oříškovým máslem či domácím medem. Ideální odpolední svačinka anebo rychlá snídaně v pohodlí domova před odchodem do práce.