Mangan

Článek s názvem Minerální látky a stopové prvky představuje hlavní zástupce obou těchto skupin. Mangan patří do skupiny stopových prvků. Mangan je velmi důležitý v procesu vstřebávání vitamínů. Přítomnost manganu v lidském těle zajišťuje nejvyšší využití především vitamínu C.

 

Účel

Mangan přispívá ke správnému metabolismu cukrů. Pokud máme nedostatek manganu, jedním z následků může být chronické onemocnění cukrovkou. Mangan je také důležitý pro metabolismus cholesterolu. Nedostatečné množství manganu přináší problémy v cévním systému - přijaté tuky z potravin se nerozloží tak, jak by měly, usazují se v cévách, což může vést k různým kardiovaskulárním onemocněním (onemocnění srdce a cév).

 

Co je to ten Cholesterol?

Cholesterol je látka v lidském organismu, která napomáhá zpracovávat tuky. Cholesterol je důležitý pro tvorbu hormonů, buněčných stěn, které oddělují jednotlivé části v každé buňce. Jak to tak ale bývá, všeho moc škodí. Stejné je to i u cholesterolu, kterého bychom v těle měli mít přiměřené množství. Pokud máme cholesterolu nadbytek, tělo ho nestačí zpracovat a cholesterol se začne usazovat v našich cévách. Jedním z následků může být fakt, že se nám bude hůře dýchat, budeme unavení, budeme chybovat anebo v případě úplného ucpání cév může nastat srdeční nebo mozkový infarkt. Záleží, o kterou cévu či tepnu se jedná.

 

Zpět k manganu

Mangan působí také jako antioxidant a chrání naše tělo před škodlivými látkami. Pokud v těle nějaké máme, napomáhá k tomu, aby se tyto látky dostaly co nejrychleji z těla ven. Mangan podporuje správný růst a stavbu kostí, kloubů, chrupavek, vazů a šlach. Mangan dále přispívá k tvorbě bílkovin, ke správné činnosti nervového systému. Díky dostatečným denním dávkám manganu předejdeme únavě, různým nemocem, dokážeme déle a více zaměřit svou pozornost na konkrétní bod.

 

Zdroj

Hlavním zdrojem manganu jsou především potraviny rostlinného původu, tedy obilniny a luštěniny. Mangan dále najdeme v kakau, čaji, různé druhy oříšků, hořká čokoláda, maliny a borůvky. Dále doporučujeme zařadit mangan v podobě doplňků stravy. Vitamineral obsahuje šedou, kulatou tabletku, která je mimo jiné i zdrojem manganu. Pravidelným užíváním zajistíme minimální denní dávku manganu.

 

Následky

Jestliže mangan v našem každodenním jídelníčku chybí anebo přijímáme jeho nedostatečné množství, může se dále projevit:

  • mangan - borůvky, malinybolest kloubů
  • únava
  • nechutenství
  • ztráta chuti k jídlu
  • snížená pohlavní apetence (=chuť, touha)
  • špatná nálada

 

Doporučení

Pokud večer nemůžete usnout, převalujete se v posteli zprava doleva anebo se v noci často budíte a neznáte pravý důvod, nechte si tuto šedou tabletku až na večer, kdy jí spolknete těsně před spaním. Můžete doplnit produktem jménem CalMag, který též podpoří a navodí rychlejší usínání, kvalitnější a hlubší spánek. Pokud se pro tyto dva přípravky rozhodneme, je důležité je užívat pravidelně - vytrvat a dát svému tělu dostatek času pro zotavení se v této oblasti.