Proč potřebujeme vitamín B1?

Vitamíny skupiny B jsou klíčové pro látkovou přeměnu. Všech osm druhů „béček“ se vzájemně doplňuje a spolupracuje. V potravinách je obvykle najdeme společně. Vitamín B1 patří však mezi zcela nejdůležitější prvky, které vaše tělo potřebuje z mnoha dobrých důvodů.

 

Proč potřebuji vitamín B1?

 

Vitamín B1 nazývaný také thiamin má celou řadu pozitivních účinků na váš organismus.
 

  • fitness-332278_960_720napomáhá růstu a vývoji buněk
  • podporuje správnou činnost nervové soustavy a srdce
  • výrazně přispívá k normální psychické činnosti
  • posiluje tělesnou imunitu
  • zvyšuje pozornost a dlouhodobou pamět
  • normalizuje hladinu cukru v krvi
  • pomáhá tělu vyrovnávat se se stresem a „kontrolovat nálady“
  • dodá vám energii a zažene únavu

 

Lékaři dávkují thiamin pacientům s poruchami srdce a metabolismu, ale také například při šedém zákalu, aftech, kinetóze (Jedná se o „nemoc z pohybu“, např. v dopravních prostředcích, na lodi či na kolotoči) a dokonce i při Alzheimerově chorobě. Ve zvýšeném množství se podává při otravách arsenem, nikotinem a olovem.

 

Jaké množství vitamínu B1 potřebujete každý den?

 

Protože je thiamin rozpustný ve vodě, tělo ho snadno absorbuje a nepotřebné množství vyloučí močí. Nelze se jím tedy předávkovat. Naopak je nutné, hlídat jeho pravidelný příjem. Odborné studie prokázaly, že předávkování thiaminem (ať přírodním či syntetickým) nemá negativní účinky na organismus. Nemusíte se tak obávat, že by vám jakkoli uškodil.

 

Kolik miligramů thiaminu je tedy ideální přijímat každý den? Obecně se můžete setkat s doporučením tzv. minimální denní dávky okolo 10 mg. Ta je ovšem pro tělo nedostačující, a proto je vhodné aplikovat až 100 mg B1 za den. S tím vám může pomoci například potravinový doplněk, který je schopný takovéto množství potřebné látky pojmout na jednu tabletu. (Při léčbě tzv. Wernickeovy encefalopatie, jedná se o akutní neuropsychiatrický syndrom způsobený nedostatkem thiaminu a vyskytující se převážně u alkoholiků, lékaří aplikují nitrožilně až 100 mg thiaminu třikrát za den).

 

Vitamín B1 na dobrou náladu!

 

Vitamín B1 sehrává velmi důležitou úlohu v celkové dobré psychické kondici člověka! Jeho nedostatek způsobuje úzkost, deprese, paranoiu či celkový neklid a strach. Jednoduše řečeno. Vitamín B1 je skvělým pomocníkem, jak si udržet dobrou náladu a vyhnout se nejistotě a melancholii.

 

Pokud svému organismu nedodáváte potřebnou dávku, je možné pocítit také slabost a únavu. Postupně se vám může zhoršit paměť, poklesnout nálada a zvýšit podrážděnost. Ve výjimečných případech hrozí také dezorientace a celková zmatenost.

 

Kde thiamin najdu?

 

Správnou dávku thiaminu obsahuje např. potravinový doplněk VITAMINERAL. Jinak v téměř všech potravinách živočišného či rostlinného původu naleznete alespoň malé množství této látky.

 

V následujícím přehledu vám přinášíme ucelený seznam potravin bohatých na Vitamín B:

 

Zelenina (v množství 125 ml, což je zhruba polovina šálku; jedná se o vařenou zeleninu) 

  • Sójové boby – 0,28 mg
  • Hrášek – 0,22 až 0,24 mg
  • Měsíční fazole – 0,22 mg
  • Brambory – 0,15 mg

 

Mnoho thiaminu obsahuje také meloun, chřest, růžičková kapusta, fazole, řepa, špenát, batáta a čočka. Z ovoce je to hlavně pomeranč. Dobrým zdrojem vitamínu B jsou houby. 


Obilniny (v množství 125 ml) 

  • Pšenice – 1 mg
  • Kukuřičná mouka – 0,87 mg
  • Ovesná kaše – 0,51 mg
  • Těstoviny (vařené) – 0,21 až 0,29 mg
  • Nudle (vařené) – 0,16 až 0,21 mg

 

Vyšší obsah thiaminu má rovněž neloupaná rýže, ječmen a oves.

 

Maso (v množství 75 gramů; tepelně upravené)

  • Mleté vepřové – 0,75 až 0,77 mg
  • Vepřové – 0,43 až 1,05 mg
  • vegetables-752153_960_720Vepřová šunka – 0,41 mg
  • Játra (kuřecí i vepřová) – 0,13 až 0,22 mg
  • Zvěřina – 0,19 až 0,38 mg

 

Ryby (v množství 75 gramů; pečené)

  • Pstruh – 0,11 až 0,32 mg
  • Losos – 0,11 až 0,26 mg
  • Malá štika – 0,23 mg
  • Mušle – 0,23 mg
  • Tuňák – 0,21 mg

 

Ostatní (v množství 125 ml):

  • Semínka (slunečnicová, lněná a sezamová) - 1,08 mg
  • Ořechy - 0,34 až 0,48 mg
  • Jedlé kaštany – 0,32 až 0,64 mg
  • Komplexní doplněk stravy VITAMINERAL (1 sáček) – až 50 mg

 

„POZOR: Pasterizace mléka a tepelná úprava jídla sníží obsah vitamínu B1 až o 30 %.“

 

Nezapomeňte zařazovat pravidelně tyto potraviny do vašeho jídelníčku. A pokud to nestíháte např. z časových nebo jiných důvodů, máte vždy k dispozici přírodní doplněk stravy VITAMINERAL, který vašemu tělu snadno a rychle zajistí potřebnou dávku (nejen) thiaminu. Vyzkoušejte ho a podpoříte svou energii, vitalitu a dobrou náladu doslova každý den!